Åpne landskap

Frode Gjerstad er blant de ærligste og minst kompromissløse musikantene jeg vet om. Her gir han oss tre bevis på det.

Du kødder ikke med Frode Gjerstad.

Multisaksofonisten og klarinettisten Frode Gjerstad har rukket å nå den anstendige alder av 66. De siste rundt 40 av de åra har han holdt på med sitt frijazzkorstog og den Stavangerbaserte kongen av åpne uttrykk her til lands, tar stadig nye steg.

Bare det å følge med på Gjerstads voldsome strøm av cd-utgivelser krever nesten sin mann på heltid, men de som tar oppgava på alvor får også mye igjen for det.

I 2012 møtte Gjerstad, ved den anledninga utstyrt med både straight- og bassklarinett og bass-saksofon, den nesten like ustoppelige amerikanske cellisten Fred Lonberg-Holm – nylig omtalt her sammen med en annen nordmann, Ståle Liavik Solberg, med duoen Party Knüllers. Det har ført til ni samtaler der to samsnakka og åpne musikanter utfordrer hverandre. Det er masse dynamikk i uttrykket og veldig ofte går assosiasjonene til abstrakt billedkunst der farger og “eksplosjoner” står i kø.

Fred Lonberg-Holms cello dukker opp over alt.

Under Maijazz i Stavanger for knapt to år siden, var jeg tilstede på duokonserten med Gjerstad og den sør-afrikanske trommelegenden Louis Moholo. Her får jeg muligheten til å gjenoppleve seansen som foregikk på Galleri Sult – derav navnet på skiva og de tre “låtene”.

Her spiller Gjerstad altsaksofon og klarinetter og det er samtaler i likhet med de han førte med Lonberg-Holm året før, men med helt annen tekstur og temperatur på grunn av at det er trommer som er “motspilleren”.

Moholo er en av frijazzens store trommeslagere der han med sine store ører hele tida får løfta fram sin afrikanske opprinnelse.

Konserten gikk altså av stabelen i et galleri og nok en gang blei det malt sterke, varige og personlige bilder av to sjelsfrender.

Louis Moholo er en av de viktigste stemmene fra Sør-Afrika.

Trioen TiPPLE, med den amerikanske trommeslageren, vibrafonisten, marimbaspilleren og perkusjonisten Kevin Norton og gitaristen David Watson, opprinnelig fra New Zealand, men bosatt og virkende i New York siden slutten av 80-tallet, kom med sin debut for to-tre år siden.

Musikken her er spilt inn i USA i 2013 og låter sjølsagt helt forskjellig fra de førtsnevnte med denne besetninga. Her møter Gjerstad musikanter som har spilt mye med så forskjellige musikanter som Milt Hinton, Anthony Braxton og John Zorn. Vi snakker altså et voldsomt spenn i referanser, men her er den frie flyt som får styre og Gjerstad, med sin altsaksofon og klarinetter, passer nok en gang ypperlig inn i et søkende landskap som skaper musikk som aldri har vært spilt før og som aldri kommer til å bli spilt igjen.

TiPPLE sukrer ikke pillen akkurat.

Frode Gjerstad – Fred Lonberg-Holm

Life on Sandpaper

FMR Records/frodegjerstad.com

Louis Moholo – Frode Gjerstad

Sult

FMR Records/frodegjerstad.com

TiPPLE

No Sugar on Anything

Circulasione Totale/frodegjerstad.com

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg