Hippere blir ikke Finland

For et bandnavn og for en musikk noen av kongerikets aller meste kreative herrer gir oss med “Rainy Omen”.

Tøft band, tøff musikk, tøft bilde.

Foto: Andreas Ulvo

Jeg er neppe den eneste som ikke har hørt om Finland – bandet altså. Bak det spesielle bandnavnet skjuler imidlertid gitarist Ivar Grydeland, trommeslager Pål Hausken, bassist Jo Berger Myhre og tangentist Morten Qvenild seg og da begynner nok aha-faktoren å stige hos relativt mange. Vi har med andre ord med fire av Harald og Sonjas, eller kanskje heller Håkon og Mette Marits, beste og mest allsidige menn og musikanter å gjøre – uansett sjanger.

Finland har eksistert siden 2010 og har vært et overskuddsprosjekt for alle de involverte – vi snakker om folk som har mer enn nok å gjøre med band og artister som Huntsville, Ida Jenshus, In The Country, Susanna & The Magical Orchestra, Splashgirl og Nils Petter Molvær.

Her møter vi de fire i et ganske så nytt og annerledes landskap. Vi snakker om tøff, utadvendt, rocka, lekende og spennende musikk med impulser fra cinematisk instrumentalmusikk, americana, post-, prog-, støy- og frihetsrock – mye av dette aner jeg ikke hva er, men det høres riktig ut uansett. Improvisasjonselementet er sjølsagt veldig til stede hele veien, men alt i alt framstår likevel Finland som et hipt rockeband. De av dere som kjenner til alle eller noen av inspirasjonskildene tror kanskje dere aner hvordan dette låter, men da må jeg nok skuffe dere: Finland låter ikke som noe annet band jeg har hørt i alle fall.

Her om dagen var jeg så heldig at jeg fikk oppleve Morten Qvenilds premiere på hans soloprosjekt under jazzfestivalen på Kongsberg. Finnes det noen rettferdighet i den musikalske verdenen, men det gjør det neppe, så kan det føre til at Qvenild kommer til å bekle mange av de store musikkscenene i verden i åra som kommer. Det håper jeg vil skje, men samtidig håper jeg at overskuddet til å fortsette å leke seg med hyggebandet Finland, både for Qvenild og de andres del, ikke forsvinner. Bandet, musikken og leken vi får oppleve på “Rainy Omen” er nemlig alt for viktig og hip til det.

Finland

Rainy Omen

Hubro/Grappa/Musikkoperatørene

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg