Kriminelt bra

Jeg bryter sammen og tilstår: “Blindgang” er mitt første møte med Jørn Lier Horst og hans krimhelt William Wisting. Det blir definitivt ikke det siste.

Jørn Lier Horst skriver lett, godt, intelligent og spennende.

Jeg både kjenner til Horst Liers profesjonelle og litterære karriere, men av ingen gode årsaker har det altså ikke blitt til at jeg har fulgt politietterforsker William Wisting på hans vandring gjennom ni romaner siden debuten med “Nøkkelvitnet” i 2004.

Derfor blir det litt slik at jeg setter meg ned med “Blindgang” for å sjekke om hypen rundt Jørn Lier Horst holder mål. Som allerede sagt – det gjør den. Et mål for meg når jeg skal vurdere en krimroman og historie er om jeg bare “må” lese den i bortimot et strekk. Slik var det med “Blindgang” – storyen føk unna på bare noen få dager og Lier Horst holdt meg fanget fra første side.

Den meget erfarne politimannen Lier Horst kan faget til fingerspissene og det er lett å skjønne underveis her – alt er gjort med en fagmanns kunnskap og nesten alt, spesielt persongalleriet, er usedvanlig troverdig. Det eneste lille jeg har å sette fingeren på er et par sekvenser der noen vitner, blant annet ei gammel dame, husker alt off the top of her head om ting som man neppe vil legge merke til en gang, over et halvt etterpå.

Lier Horst skriver knakende godt og har et lett og godt språk. Personene er som sagt troverdige og da blir også historien det. Han introduserer nye elementer, detaljer, personer, snubletråder akkurat der de de bør komme. Han toner ned voldsaspektet ganske kraftig i forhold til flere av sine kolleger og storyen er lagt til hans eget nærområde i Larvik og Stavern med en viktig avstikker til en by litt lenger sør også. Dette har vært et udelt hyggelig og spennende møte med Jørn Lier Horst og det spørs om jeg ikke må rygge sakte inn i politigarasjen i Larvik for å oppsøke William Wisting og hans tidligere bravader etter hvert. For å si det sånn: jeg har full forståelse for at Jørn Lier Horst har fått alle de utmerkelser han har blitt tildelt og flere kommer det sikkert til å bli.

PS Akkuarat mens jeg leste “Blindgang” blei en av de store sakene Lier Horst jobba med i sitt liv som politietterforsker – den såkalte “Kristinsaken” – forhåpentligvis oppklart. Lier Horst setter nok enda større pris på det enn at “Blindgang” blir godt mottatt.

Jørn Lier Horst

Blindgang

Gyldendal

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg