Tilbakeblikk med dronninga

Karin Krog har hatt ei fantastisk karriere – helt fra slutten av 50-tallet og frem til i dag. Her får vi høydepunkter fra 1963 til 1999 i en flott amerikansk antologi.

Karin Krog fra perioden denne antologien omhandler.

Det er bare noen dager siden vi fikk gleden av å oppleve dronninga av europeisk vokaljazz i full blomst under Oslo Jazzfestival. 78 år ung møtte hun nok en gang de amerikanske gigantene Steve Kuhn og Steve Swallow som hun spilte inn “We Could Be Flying” med i 1974. Den gangen var det Jon Christensen på trommer – nå hadde “ungkalven” Joey Baron tatt over. I løpet av den strålende konserten fikk vi all mulig bekreftelse på at Krog & Co fortsatt er noe så voldsomt på plass og kjemien som var der i 1974, er der i 2015 også.

I løpet av denne antologien, som amerikanske Pat Thomas skal ha all mulig slags ære for å ha tatt initiativet til, får vi vel 80 minutter med høydepunkter fra ei fantastisk karriere. Vi får eksempler på hennes mest eksperimetelle ekskursjoner og bruk av elektronikk til å manipulere stemma med, via samarbeidet med Kuhn/Swallow/Christensen, eksempler på hennes møter med en av jazzhistoriens aller største saksofonister, Dexter Gordon, en glitrende versjon av Herbie Hancocks “Maiden Voyage” med Arild Andersen, pianisten Terje Bjørklund, trommeslageren Svein Christiansen og Jan Garbarek, “Break of Day in Molde” basert på Carla Bleys “Ida Lupino”, musikk skapt av Krog og den svenske organisten Nils Lindberg til John Coltranes tekst “A Love Supreme”, Krog som tolker av “poplåter” som “Ode to Billy Joe” og Joni Mitchells “All I Want”, samarbeid med store europeiske frijazzere som den tyske pianisten Joachim Kühn og den svenske trombonisten Eje Thelin og ikke minst det uendelige og vidunderlige samarbeidet med den på alle måter tilstedeværende John Surman.

Når så dette er satt inn i en flott kontekst med et forbilledlig intervju med Krog gjort av Terje Mosnes, så er dette ei samling eller en antologi som både for de som kjenner Krog, og for de som ikke har noe nært forhold til henne fra før, for eksempel i USA, som vil plassere henne på vokaltoppen for all fremtid.

Karin Krog har vært og er en døråpner og en foregangskvinne som aldri slutter å utfordre seg sjøl eller oss andre. Den dagen hun ikke greier å stå på scena lenger sier hun, så kan hun jo sitte der å synge. For et forbilde – for ei dame!

Karin Krog

Don´t Just Sing

Light In The Attic Records/Border Music Norway

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg