En herlig overraskelse

Den tyske pianisten, komponisten og bandlederen Anke Helfrich er et fullstendig nytt bekjentskap for meg. Jeg er veldig glad ventetida er over.

Anke Helfrich har mye å komme med.

Foto: Wibke Helfrich

Til tross for at jeg følger rimelig godt med i internasjonal jazz, så har altså den etterhvert ganske så erfarne Anke Helfrich (49) passert under min personlige radar. Hun har spilt med og laga plater med storheter som Johnny Griffin, Mark Turner og Roy Hargrove og det mer enn antyder hvor Helfrich befinner seg hen i det musikalske landskapet også her på sin fjerde cd under eget navn.

Med seg har hun sin faste trio med Jonas Burgwinkel på trommer og Martin Wind på bass mens hun sjøl spiller piano, elektrisk piano og harmonium. Ardie Walser resiterer dikt på åpningssporet, mens den underkjente amerikanske trompeteren og flügelhornisten Tim Hagans er hjertelig tilstede på store deler av innspillinga.

Bortsett fra Herbie Hancocks “Chan´s Song” og Thelonious Monks “Think of One”, har Helfrich skrevet all musikken samt at noe er kollektivt unnfanga. Vi snakker moderne, melodisk jazz med frie rammer og Helfrich har ønska å dedikere musikken til musikanter og personligheter som har betydd mye for henne som Nelson Mandela og Martin Luther King. Spesielt den 12 minutter lange “The Prize”, tilegna King, er et høydepunkt som forteller oss om Helfrich sin unike måte å tenke på. Kings berømte tale, den med “I Have a Dream”-du vet, er fundamentet for låta og Helfrich spiller unisont med Kings tale. Veldig virkningsfullt og sterkt.

Det tok si tid før Anke Helfrich kom min vei – eller motsatt. “Dedication” forteller meg at jeg har gått glipp av mye flott musikk og jeg lover å holde ørene åpne i åra som kommer. Oversikten over hvor hun har spilt forteller oss at hun har hatt bortimot hele verden som scene – bortsett fra Norge. Kan noen sørge for å få en orden på det snarest mulig?

Anke Helfrich Trio Featuring Tim Hagans

Dedication

ENJA/MusikkLosen

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg