Mesterverket

Det meste har vært sagt og krevet om Radka Toneff og Steve Dobrogosz´ udødelige “Fairytales”. Jeg skriver likevel gjerne litt til om denne spesielle nyutgivelsen.

Radka Toneff er med oss for alltid uansett.

Jeg tilhører en generasjon som fikk oppleve Radka – for oss het hun bare det – Toneff i alle hennes utgaver og med all hennes styrke og sårbarhet. Jeg fikk oppleve henne på nært hold og har noen av mine sterkeste musikalske minner med akkurat henne og hennes musikalske budskap. Jeg husker akkurat hvor jeg var den oktoberkvelden i 1982 da jeg fikk vite at Radka hadde gått ut av tida. Jeg husker at jeg blei sint og jeg husker at jeg blei inderlig lei meg. “Fairytales” blei spilt den kvelden og jeg lette etter svar. Jeg fant ingen. Den har blitt spilt tusenvis av ganger siden også og Radka – og Steve Dobrogosz – har gitt meg noe som alltid vil være med meg.

Steve Dobrogosz – rett mann på rett plass.

“Fairytales” er Norges mest solgte jazzalbum gjennom alle tider og blei kåra til Norges beste album av 100 musikanter – uansett sjanger – i Morgenbladets avstemning i 2011. Den har vel, som noen allerede har skjønt, vært der oppe på mi liste også.

Nå har mange gode krefter gått sammen for å gjenutgi mesterverket basert på den originale mastertapen. Det har ikke vært noen enkel prosess, men mange har nekta å gi seg før de var i mål og det skal vi takke og bukke noe vederstyggelig for. “Fairytales” slik den framstår her låter nemlig så bortimot perfekt – ja, jeg har hørt innvendingene mot at den ikke er helt pitch perfect, men jeg lever svært godt med det jeg har fått servert – som vel tenkelig for mitt øre. På sikt kan det muligens komme nok en forbedra versjon, men enn så lenge holder denne altså lenge for meg.

Arild Andersen har spilt ei sentral rolle nok en gang og Terje Mosnes har skrevet en forbilledlig covertekst – det er så fint med folk som kan det de holder på med for å si det slik.

“My Funny Valentine” blei spilt inn i NRK i 1979 mens resten blei foreviga i Grieghallen i Bergen i februar 1982. Lydmessig er dette også et mesterstykke – mer enn noen gang nå.

Aller mest er det likevel Radkas – Radka Toneffs – mesterverk som hun sjøl fikk oppleve lansert og mer enn godt mottatt høsten 1982.

Radka lever!

Radka Toneff – Steve Dobrogosz

Fairytales

Odin Records/Musikkoperatørene

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg