Over alle hav

Boreas er en kvartett der fire svært langt framskredne folkemusikkjenter fra Norge og Skotland har satt hverandre stevne og laga musikk de er helt aleine om.

Boreas lager musikk basert på tradisjon, men tar den inn i vår tid.

En av de store gledene ved å skrive om musikk er at postmannen ganske ofte leverer fra seg musikk jeg nesten ikke ante fantes. Gruppa Boreas og musikken deres hører med i den kategorien for min del – noe jeg sikkert burde skamme meg over. Uansett, slik er det nå en gang og nå skal jeg prøve å gjøre det godt igjen!

Britt Pernille Frøholm fra Hornindal på hardingfele og Irene Tillung fra Voss på trekkspill har altså møtt Rachel Newton, som spiller skotsk harpe, elharpe og synger, og Lori Watson som trakterer fele og som også synger. Jeg bryter sammen og inrømmer at det er en hel del jeg ikke vet om både denne folkemusikktradisjonen og disse musikantene, men jeg har i alle fall lest og hørt meg litt opp og har skjønt at det er meget anerkjente musikere, på begge sider av Nordsjøen, vi har med å gjøre.

Her har de fire dykka ned i både norsk og skotsk tradisjonsmusikk og har ved hjelp av nye og eksperimentelle former for musikk, men hele tida med folkemusikken i ryggmargen, skapt sitt eget veldig spennende uttrykk.

De fire “snakker” sammen som jazzmusikere gjør og her er det absolutt ingen språkproblemer for å si det sånn. De to skotske jentene synger også nydelig og det er ekstra fascinerende når de synger på ei dialekt som vi vanlig dødelige ikke skjønner det kvekk av, men likevel skjønner stemninga i.

Møtet med Boreas har vært av de veldig hyggelige og ikke minst stemningsfulle. Det skader heller ikke at de har vært med på å utvide min horisont en smule om enn ikke et helt brød.

Boreas

Ahoy Hoy

ISLE/islemusicscotland.com

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg