hits

Europamesteren

kommentarer

Den tyske pianisten Joachim Kühn har vært blant denne verdensdelens ledende jazzmusikanter de seineste 50 åra. Med sin nye trio forteller han oss at han fortsatt har mye å melde.

Eric Schaefer, Chris Jennings og Joachim Kühn - trio i toppklasse.

Helt siden den nå 72 år unge Joachim Kühn hoppa av fra det tidligere Øst-Tyskland i 1966, har han vært en sentral bidragsyter innen moderne jazz her i Europa. Han har bevegd seg ubesværa fra frijazz til mer melodiske uttrykk og vi har møtt han som Ornette Colemans høyre hånd fra 1996 til 2000 og i en usedvanlig heftig trio med den sveitsiske trommeslageren Daniel Humair og den franske bassisten Jean-François Jenny-Clark i bortimot 30 år. Med sin nye trio, med den canadiske-Paris bosatte bassisten Chris Jennings og tyske Eric Schaefer på trommer, viser Kühn oss at sulten og kapasiteten fortsatt er intakt.

Det skinner tydelig gjennom at Kühn har en klassisk pianobakgrunn. Jazz var vel ikke akkurat det myndighetene i DDR satte aller høyest. Teknikken hans er formidabel - nesten slik at den kan bli litt anmassende fra tid til annen. Likevel er det slik at gjennom dette originale repertoaret, og inspirasjonen fra hans mye yngre medmusikanter, viser Kühn at han fortsatt er i stand til stake ut nye kurser.

Det hele begynner med Colemans tittellåt - en liten intro for solopiano tilegna Coleman som akkurat hadde gått bort da innspillinga blei gjort i fjor sommer. Deretter følger overraskende to Doors-låter, "The End" og "Riders on the Storm", reggae-dub-låta "Sleep on it" fra den franske gruppa Stand High Patrol, Gershwins klassiker "Summertime", det polske ikonet Krzysztof Komedas "Sleep Safe and Warm" og "Kattorna", Gil Evans´ "Blues for Pablo", samt en rekke egne komposisjoner.

Dette er triojazz med et voldsomt spenn, mye dynamikk og mye virtuositet. Joachim Kühn har vært der siden midten på 60-tallet og er her fortsatt i fullt monn.

Joachim Kühn New Trio

Beauty & Truth

ACT/Musikkoperatørene