Et eget univers

Oppfølgeren til debutalbumet til trioen Building Instrument, der Moldejenta Mari Kvien Brunvoll spiller ei sentral rolle, har jeg venta på i to år – siden debuten kom. Forventningene har med andre ord vært store og det er en fryd å kunne melde at de blir innfridd.

Building Instrument – i med- og motlys.

Den Bergensbaserte trioen hadde skaffa seg en solid tilhengerskare lenge før den sjøltitulerte "Building Instrument" så dagens lys. Årsakene til det var sikkert mange, men bandets vilje og evne til å krysse grenser mellom improvisert musikk, elektronika, pop og dermed skape helt unike, ofte drømmeliknende lydlandskap var helt sikkert en viktig faktor.

Kurt Schwitters og Hjertøya

De som opplevde lykkelige og inderlige øyeblikk sammen med musikken til "Building Instrument" – for et bandnavn forresten! – vil garantert få påfyll med "Kem som kan å leve" også. Lytteren får det samme, men i enda større grad: lydlandskapet de tre har skapt her er enda større og mer innholdsrikt og var det mulig å drømme seg bort første gangen, så står drømmeinvitasjonene i kø nå.

Musikken har blitt til over en toårsperiode og blei skrevet som et bestillingsverk til Henie Onstad Kunstsenter utenfor Oslo. Bakteppet var at senteret skulle åpne et permanent Kurt Schwitters-rom og verket blei framført som en del av Ultima-festivalen – nok et bevis på hvor grenseløst uttrykket til Building Instrument er.

Den tyske multikunstneren Schwitters rømte hjemlandet sitt da Hitler tok over styringa og bodde i en periode i eksil på Hjertøya i Moldefjorden og hans innflytelse er tildels direkte gjenkjennbar her. Kvien Brunvolls vokal uten tekst eller med et oppdikta språk – noen ganger er tekstene dog klare og tydelige for dem som vil lytte og da på umiskjennelig Moldedialekt! – er noe Schwitters "fant opp" med sine lyd-dikt. Hans evne til å skape et unikt uttrykk på tvers av en rekke kunstuttrykk er også noe Building Instrument har tatt med seg.

En egen verden

Building Instrument, som i tillegg til Kvien Brunvoll på vokal, live sampling og effekter, perkusjon, kazoo og zither, består av Øyvind Hegg-Lunde på trommer og perkusjon og Åsmund Weltzien på synther og elektronikk, forsetter med å utvide sitt egenskapte univers. Jeg vet ikke om noe band eller noen artist – på denne kloden i alle fall – som låter noe i nærheten av Building Instrument. Alle de tre skal ha æren for det, men for mitt sanseapparat er det Mari Kvien Brunvoll som er den viktigste premissleverandøren.

Det er mulig å høre at hun har ei søster som heter Ane, akkurat som det er mulig med Ane å høre at hun har ei søster som heter Mari og jeg gir ikke slipp på min ikke fullt så hemmelige drøm: en dag vil jeg oppleve de to sammen på ei scene. Høre dåkker søstrene sisters!

Building Instrument

Kem som kan å leve

HUBRO/Musikkoperatørene

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg