Tøft og annerledes

Blant de mange ting i livet jeg har gått glipp av er et møte med det sjangerfrie norske bandet Karokh. Nå er jeg glad for at jeg slipper å leve i uvisshet lenger.

Karokh – med blikket opp og frem mot noe eget.

Karokh ga ut sin debutskive med den oppfinnsomme tittelen "Karokh" på det amerikanske selskapet Loyal Label for to år siden. Den gikk meg altså elegant hus forbi og med oppfølgeren på heavy rotasjon og deltakerlista i bandet foran meg, skjønte jeg raskt at det var både synd og skam. Med Jonas Cambien på synther, Jan Martin Gismervik på trommer, Jan K. Hovland på synther, Thomas Husmo Litleskare på trompet, Magnus Skavhaug Nergaard på bass, Ina Sagstuen på vokal og Christian Winther på gitar, så møter vi noen av musikk-Norges aller meste spennende musikanter uansett sjanger og sammen har de altså skapt noe som låter annerledes enn alt annet som har kommet min vei.

Medlemmene i Karokh er del av en generasjon – rundt 30 – som ikke er særlig opptatt av sjangere eller musikalske båser. De fleste er improvisatorer på høyt nivå, Gismervik, Skavhaug Nergaard og Winther er blant annet Monkey Plot som vant den høythengende Jazzintro-prisen i 2014, og alle tar med seg til bordet det de har tilegna seg av kunnskap, erfaring og impulser fra nesten alle slags musikalske himmelretninger.

Det betyr at Karokh med den særegne stemma til Ina Sagstuen i front skaper et landskap så langt unna trad pop/rock som vel tenkelig, men jeg vil kalle det innovativ rock med klare jazzimpulser på toppen. Tekstene, som er skrevet av Sagstuen og Winther, er brå og bråkete – en moderne type beatpoesi kan man kanskje kalle det og med tildels fengende låter som både utfordrer og går rett i ryggmargen, tar Karokh oss med til hittil ukjente steder.

Karokh oppleves absolutt ikke som noe sideprosjekt, men som noe ektement og søkende for å finne et musikalsk ståsted de er helt aleine om. De har de klart på herlig og spennende vis. Jeg lover å følge bedre med i timen neste gang – Karokh fortjener det noe så voldsomt.

Karokh

Needlepoint, Thread and Nail Polish

No Forevers/Musikkoperatørene

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg