Fritt fram

Parrhésie betyr fryktløs tale - det betyr at man tør å si sannheten sjøl om omkostningene kan være store. Dette frihetssøkende like kollektivet tør på mange slags vis.

Nusch Werchowska, Kristin Norderval og Ida Heidel - noe helt for seg sjøl.

Kombinasjonen stemme/lap top med live prosessering, ymse fløyter/perkusjon og piano - både innvending og utvendig - er liksom ikke noen dagligdags affære - verken ute eller hjemme som Kong Olav ville ha sagt det. Nå tar norsk-amerikanske Kristin Norderval, norske Ida Heidel og franske Nusch Werschowska ansvaret for at dette avsindige misforholdet blitt gjort noe med.

Med ustoppelige Odd Gjelsnes i Losen Records som vert og hans studio i Spania som base, møttes de tre i september i fjor og med tekster av Dina von Zweck, eller ingenting, som fundament laga de tre ekskursjoner ingen av oss har vært med på tidligere - og som vi heller aldri får bli med på igjen.

Norderval kaller disse utfluktene for spontane felleskomposisjoner og det er ikke vanskelig å følge henne på det. Her er det impulser i minst like stor grad fra samtidsmusikk og opera - Norderval er sjøl en høyt utdanna sopran - som fra impro og det betyr igjen at sluttresultatet blir milevis unna det vi vanligvis forbinder med frijazz.

Musikken er åpen og søkende hele veien og det er tre svært lyttende musikanter som finner veier sammen - veier som er uoppgåtte tidligere. Musikken er hele tida fascinerende, men det er likevel ikke alt som snakker til meg - noe blir for kjølig og innadvendt, men når den snakker så er det i spennende grenseland de er helt aleine om.

Odd Gjelsnes skal nok en gang ha mye ære for at han tør å gi ut utfordrende musikk. Om et år kommer del to av denne trioen - da i en mer elektrisk versjon. Det er bare å vente i spenning til da og hygge seg med "Parrhésie" i mellomtida.

Kristin Norderval

Parrhésie

Losen Records/MusikkLosen

hits