Bli med til New York!

I ei samling av 19 plater og med 173 låter kommer du ikke nærmere jazzkilden i New York på 1950- og 60-tallet.

Miles Davis er sjølsagt representert på denne samlinga.

Jeg får ofte spørsmål fra folk som gjerne vil ha ei innføring i jazzens irrganger om hvor de skal begynne. Kan jeg sette opp ei liste for dem? Det har jeg også gjort noen ganger og forhåpentligvis hjulpet noen på vei. Med denne samlinga i hånd og hus, og til en uforskamma overkommelig pris også, så trenger jeg ikke det lenger. De som vil sette seg inn i jazz med røtter i The Big Apple bra bebop- og hardbop-perioden finner nemlig alt de trenger og vel så det her.

De 10 cdene består av, med et unntak, musikk fra to album med forskjellige artister. Her er det plukka på øverste hylle og ikke skjønner jeg helt hvordan rettighetsspørsmålene er løst, men det må man nesten gå ut i fra at de er.

Festen begynner med klarinettisten/saksofonisten Jimmy Hamilton og saksofonisten Stanley Turrentine og blir fulgt med to andre meget dyktige, men underkjente saksofonister, Gene Ammons og Hank Mobley. Bare Ammons´ versjon av "Answer Me My Love" er verdt inngangspengene aleine!

Gene Ammons – en av de nesten glemte gigantene.

Jeg har langt i fra kommet meg gjennom all musikken her, hver cd er på bortimot 80 minutter, men jeg lover å komme tilbake hvis førsteinntrykket får seg skrammer utover høsten og vinteren. Her er det som man vil skjønne musikk som vil vare evig og som ikke trengs å fortæres i løpet av ei servering.

I tillegg til de nevnte får vi innspillinger med Miles Davis, Milt Jackson, Cannonball Adderley, Grant Green, Thelonious Monk, Johnny Griffin, Lee Konitz, trompetere Tony Fruscella – opp med hånda de som husker han, Charles Mingus, Eric Dolphy, Hank Mobley/Al Cohn/John Coltrane og Zoot Sims – sammen!!!!!!, Eddie Lockjaw Davis, Sonny Rollins, Charlie Rouse og Roland Kirk. Skjønner????

Lydkvaliteten er pussa opp og holder meget god standard og kvaliteten på musikk er, nesten unødvendig å nevne, av aller ypperste merke i de fleste tilfeller.

Her er det bare å sette i gang å kose seg – i timesvis. Her det musikk både for nybegynnere og for viderekomne. "New York Jazz" er enkelt og greit ei tidløs samling klassisk jazzmusikk.

Diverse artister

New York Jazz

Documents/Naxos Norway

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg