I Bugges verden

Jeg har vært så heldig at jeg har fått tilbragt musikalsk kvalitetstid sammen med Jens Christian Bugge Wesseltoft siden slutten av 80-tallet. Han slutter aldri å overraske og han slutter aldri å glede seg – og glede oss.

Bugges New Conceptions of Jazz er klar for den store verden.

Bedre måte å sjøsette høstsesongen på Nasjonal jazzscene enn å markere Jazzland Recordings sitt 20 års jubileum, er vanskelig å tenke seg. På åpningsdagen fikk vi like godt servert tre band og sjefen sjøl avslutta festen slik han og hans "ukjente" høyre hånd, Sten Nilsen, har styrt skuta helt siden starten – på det mest kreative viset må vite.

Etter ei god og lang pause der Bugge, blant venner og andre også, har bedrevet en hel del annet spennende musikalsk, så fant han tiden moden til å skape et nytt New Conceptions of Jazz. Om det var en rekke nye musikalske ideer eller møtet med nye musikere som var utslagsgivende – kanskje begge deler – er jeg ikke sikker på, men ideen var uansett svært så god. Sammen med Oddrun Lilja Jonsdottir på gitar, Siv Øyunn Kjenstad på trommer og vokal, Marthe Lea på tenorsaksofon og Sanskriti Shrestha på tablas, tok Bugge oss med inn i en ny, spennende verden der han som alltid fusjonerer impulser fra en rekke kilder: funk, electronica, jazz, verdensmusikk og gudene vet hva. Bandet, som fortsatt er ganske ferskt, er i ferd med å sette seg og finne retninga og når verdensturneen er over mot slutten av november, så låter det nok enda mer retningstrygt og tøft.

Det som alltid er flott med Bugge er at han presenterer oss for nye musikanter og denne utgava av New Conceptions er blant de aller mest øreåpnede gjennom alle tider. Her har det blitt tenkt annerledes, nok en gang, og Bugge & Co er på god vei til nok et høydepunkt i den allerede fullspekka karriera. Og som alltid er det en sann glede å oppleve Bugges livsbejaenhet og gutteaktige glede over både å skape og dele. Herlig!

Moksha tar utgangspunkt i indisk tradisjonsmusikk og skaper sin egen verden ut fra det.

Midt inne i New Conceptions-konserten introduserte Bugge Moksha – et av de andre plateferske banda på Jazzland. Lilja Jonsdottir og Shrestha er med også der og sammen med perkusjonisten Tore Flatjord utgjør de et annet veldig spennende fusjonsprosjekt der indisk tradisjonsmusikk ligger i bånn. Etterhvert kom også resten av Bugges band til og sammensmeltingen var av det usedvanlig hyggelige slaget – musikk skapt med enorme doser empati og musikalitet.

Hyggelig å kunne ønske svenske Farvel velkommen.

Ballet blei åpna av det svenske bandet Farvel som Bugge hadde "oppdaga" på Umeå Jazzfestival for noen år siden. Her snakker vi om en sekstett som også har funnet sin egen vei der akustiske og elektroniske elementer smelter sammen. Bass, tangenter og en trommeslager, Carl-Johan Groth, som vi kommer til å høre mye fra og ei frontrekke med den norske trompeteren – og elektronikeren – Kim Aksnes, tenorsaksofonist og klarinettist Otis Sandsjö og ikke minst den særegne vokalisten Isabel Sörling, tok oss med til steder de færreste av oss hadde vært på tidligere. Et spennende møte og en flott start på ei herlig høståpning.

Nasjonal jazzscenesjef Jan Ole Otnæs orienterte om høstens program og ønska velkommen til ei rekke med forventa høydepunkter som kan konkurrere med det beste i utlandet. For en start vi fikk – for en høst vi kan glede oss til!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg