O glede!

Jeg har aldri lagt skjul på at Lars Saabye Christensen har vært en av mine favorittforfattere. Det er likevel ikke slik at det er han jeg har gått til når sinnet trenger lys – men nå skjer det om jeg vil eller ikke!

Stian Hole og Lars Saabye Christensen har gitt oss ei bunke med gledesperler.

Lars Saabye Christensen har i store deler av mitt voksne liv vært ei slags litterær ledestjerne – jeg har sett fram til hver eneste ny bok og aldri blitt skuffa. Likevel er det ikke slik at jeg har løpt rundt i gatene og ropt halleluja etter at leseopplevelsen har kommet til veis ende – Saabye Christensen har for meg i alle fall alltid hatt en mørk og tidvis melankolsk grunntone i sitt forfatterskap.

Det har også blitt påpekt av hans nærmeste – noen har til og med tatt seg bryet med å regne ut hvor stor differanse det har vært i det siste når det gjelder bruker av orda sorg og glede. Svaret – med minst to streker under – er 47 ganger sorg og sju ganger glede. Dette avsindige misforholdet på 40 har heldigvis Saabye Christensen vært villig til å gjøre noe med og, sammen med den fremragende illustratøren/tegneren Stian Hole, har han begått ei "diktsamling" egna til sinnets fremme og gode helse.

Den framifrå observatøren Saabye Christensen har "funnet fram" til 38 gledelige situasjoner eller erkjennelser som gir han, og meg og helt sikkert mange med meg, både glede og påfyll til ettertanke. Det er ikke nødvendigvis de store hendelsene, heller tvert i mot, som gir mest glede og det er de Saabye Christensen har funnet fram til og serverer oss gjennom korte setninger eller observasjoner og som Hole på et mesterlig vis har forsterka.

Det tar ikke langt tid å komme seg gjennom "Sanne gleder" – i motsetning til Saabye Christensens vanlige forfatterskap. Derimot er det en lykkepille av ei diktsamling som egner seg til å plukke fram igjen – gang etter gang – både når livet smiler og kanskje aller best når det ikke gjør det. Saabye Christensen har regna ut at sorgen fortsatt leder 48-45 over gleden, men at vi fortsatt har tid på oss til å gjøre noe med det. Det skal vi være veldig glade for – alle sammen.

Lars Saabye Christensen – Stian Hole

Sanne gleder

Cappelen Damm

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg