Luft under vingene

Karin Krog ligger ikke akkurat på latsida. Her er hun ute med sin tredje LP på kort tid og tilbakeblikket til 1974 er herlig på alle vis.

Karin Krog fra tida da denne skiva blei unnfanga.

Det er ikke lenge siden vi fikk stifte vinylbekjentskap med Karin Krogs "Gershwin with Karin Krog/Songs by George & Ira Gershwin" og "You Must Believe in Spring" - begge innspilt i 1973/74. Det må altså ha vært en usedvanlig produktiv periode - også til Krog å være - for "We Could Be Flying" blei også spilt inn det samme året i legendariske Rosenborg Studios i Oslo.

Denne utgivelsen bekrefter på alle mulige måter Krogs enorme allsidighet. Hun hadde truffet den amerikanske pianisten Steve Kuhn, som var samboer med en annen vokalstorhet, Monica Zetterlund, i Sverige på slutten av 60-tallet. Krog og Kuhn fant bokstavelig talt tonen med en gang og Krog inviterte han til Norge for at det norske publikummet også skulle få høre hva han hadde å bringe til torgs. Med sitt avslappa, men samtidig utfordrende pianospill - både akustisk og elektrisk - var det noe ganske så nytt her til lands. Når så kvartetten blei komplettert med trommeslager i særklasse, Jon Christensen, og elbassist par excellence, Steve Swallow, så lå det meste til rette for at dette måtte bli et hyggelig møte. Det blei det da også!

Med et repertoar bestående av standardlåter som "Sometime Ago", "Sing Me Softly of the Blues" - skrevet av Swallows nåværende samboer Carla Bley - og "Lament", kjente poplåter som Michel Colombiers "We Could Be Flying" og Joni Mitchells "All I Want" samt fire originalitet av Kuhn, tar Krog oss med inn i en moderne verden anno 1974 som holder mål noe så voldsomt også den dag i dag.

Jeg slutter aldri å bli imponert over Karin Krogs unike stemme og formidlingsevne. Det er fantastisk å høre henne i 2016 og det er like stort å få gjenhør med henne fra 1974. Det er luft under vingene hennes uansett.

Karin Krog

We Could Be Flying

Meantime Records/Musikkoperatørene

hits