Et siste vakkert farvel

Bjørn Anders Hermundstad, kjent fra humorduoen Trøste & Bære, gikk bort før sommeren. Hans siste store musikalske ønske var at hans soloprosjekt skulle bli fullført. Det har gode venner sørga for og det har blitt et nydelig, inderlig og sterkt farvel.

Bjørn Anders Hermundstad kunne ikke tatt et bedre musikalsk farvel.

Det kommer nok som en overraskelse for mange at jeg skriver om musikk som ligger i Trøste & Bære-land. Det gjør det for så vidt for meg også, men så ligger nok dette avskjedsbrevet til Bjørn Andreas Hermundstad et godt stykke unna Trøste & Bære – uten at noen skal få meg til å si et eneste stygt ord om den duoen heller.

Det er et knapt halvår siden Hermundstad måtte gi tapt i kampen mot den aggressive kreftsjukdommen. Da det ugjenkallelige faktumet ikke var mulig å gjøre noe med, hadde Hermundstad et ønske til sine musikalske venner: "Hjelp meg å materialisere den siste plata". Han hadde sjøl kommet langt med det aller meste, men en hel del gjensto og tida var knapp.

Alle hans venner var velvilligheten sjøl og for mange har det også vært en viktig del av sorgprosessen: låtene og musikken hans har fått muligheten til å leve videre på dette viset.

Hermundstad var en sterkt undervurdert låtskriver – av meg i alle fall. Her gir han oss ærlig, sterk, inderlig og vakker hjerdagslyrikk som bør snakke til de fleste av oss. Han forteller oss om sin oppvekst, sitt liv, sin kjærlighet til mennesker og røtter, til det nære og viktige og sin tro – om det som var viktig for han og helt sikkert for de som stod han nær også. Bjørn Anders Hermunstad snakker til meg og jeg tror på han – det er et herdersmerke det.

Musikalsk er det spor av pop, soul, gospel, viser, jazz og andre herligheter og Hermundstad rakk å synge alle låtene bortsett fra en som Lewi Bergrud har losa trygt i mål.

Så lenge sola skinner på Brandbukampen vil Bjørn Anders Hermundstad og hans musikk være blant oss og han stiller sjøl spørsmålet om vi har tatt farvel for siste gang. Jeg vet at jeg svarer for mange når jeg sier at det er jeg helt sikker på at vi ikke har. Vi skal nemlig høres i mange år.

Det var så avgjort flere sider av Bjørn Anders Hermundstad enn Trøste & Bære.

Bjørn Anders Hermundstad

Syng min sorg og gråt min glede

Kirkelig kulturverksted/Musikkoperatørene

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg