På søken

I min verden har samtidsmusikk og impro mye til felles. Det bekrefter denne unike kvartetten med Else Olsen Storesund, Pauline Oliveros, Lisa Dillan og Øyvind Storesund.

Else Olsen Storesund, Pauline Oliveros, Lisa Dillan og Øyvind Storesund er både hver for seg og ikke minst sammen uredde søkere.

Foto: Tonje Li, Vinciane Verguethen, Kristina B. Holmblad og Jørn Veberg

Jeg skal umiddelbart ile til å tilstå at samtidsmusikk ikke er mitt spesiale. Nok en gang lener jeg meg derfor til Duke Ellington og hans mantra at det finnes kun to typer musikk: god og dårlig. Jeg har blitt svært fascinert av "Botanikk" og føler meg rimelig overbevist om at min interesse og begeistring for impro så absolutt har noe med saken å gjøre.

Innspillinga er gjort så langt tilbake som i 2009. Bakgrunnen for prosjektet er Else Olsen Storesund sitt møte med legenden Pauline Oliveros i USA i forbindelse med førstnevntes PhD-studier. Oliveros var Olsen Storesunds mentor og resultatet var at Oliveros, som spiller midi-akkordeon, kom til Oslo i forbindelse med Open Form-festivalen i 2009. Til dette møtet hadde Olsen Storesund – eller bare Else Olsen S, som trakterer preparert piano og elektronikk, satt sammen et band som også besto av Lisa Dillan på stemme, glass og metall og Øyvind Storesund på bass.

De fire tar oss med på sju musikalske botaniske studier på til sammen knappe 40 minutter. Noe forteller meg at de sju låtene er basert på relativt løse ideer eller utgangspunkt som åpner alle dører og muligheter for de fire både individuelt og kollektivt. De fire har usedvalig varierte utgangspunkt for sine musikalske karrierer: Den nå 84 år gamle Oliveros blir regna som en av de viktigste bidragsyterne til eksperimentell musikk helt siden 50-tallet, Olsen S kommer fra tradisjonell klassisk musikk og samtidsmusikk, mens Dillan hører hjemme både i jazz, impro og Elvis og Storesund har spilt både i Kaizers Orchestra, Cloroform og i Frode Gjerstad Trio. Alt dette tar de på sett og vis med seg inn i Botanikk-bandet og det har ført til et musikalsk herbarium som ikke kan sammenliknes med noe annet.

Pauline Oliveros er kvinnen bak organisasjonen Deep Listening. Den type lytting krever også "Botanikk", men gir du den det så er det usedvanlig mye spennende og originalt som ligger skjult under hver plante.

Else Olsen Storesund – Pauline Oliveros – Lisa Dillan – Øyvind Storesund

Botanikk

Atterklang/Musikkoperatørene

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg