For en herlighet!

Christian Wallumrød har helt siden begynnelsen av 90-tallet gitt oss vakker og utfordrende musikk. Denne gangen har han faktisk overgått seg sjøl.

Christian Wallumrød, til venstre, med sitt nye og glitrende ensemble.

De første seks minuttene og 31 sekundene på "Kurzam and Fulger" er enkelt og greit noe av det vakreste av musikk som har kommet min vei – kanskje noensinne. Mulig det er lett å påstå noe slikt i øyeblikkets begeistring, men jeg vet at "Haksong" er en melodi jeg kommer til å oppsøke i mange år fremover når jeg har behov for skjønnhet og sjelefred. Om jeg er overraska over at Christian Wallumrød skriver slike vakre sanger? Litt, men egentlig burde jeg ikke være det – Wallumrød har nemlig bevegd seg i retning det minimale og vakre i de seineste åra av sin karriere. Nå har han tydeligvis nådd frem til et sted i seg sjøl der roen og inderligheten er voldsomt tilstede og det fører altså til slike fantastiske "svar".

Sammen med ei ny utgave av sitt ensemble, som nå består av Per Oddvar Johansen på trommer og vibrafon, Eivind Lønning på trompet, Espen Reinertsen på saksofon, Tove Törngren på cello og sjefen på piano og harmonium, gir Wallumrød oss nå det åttende visittkortet med sine forskjellige ensembler – fem på ECM og to på HUBRO. I enda større grad enn tidligere har Wallumrød og hans medsammensvorne skjært inn til beinet for å få frem det som virkelig betyr noe. Det gir musikken en enorm spenning – den tar deg ytterst på stolkanten av frykt for at du skal gå glipp av noe som helst. Her er det masse interessante detaljer som er med på å gjøre denne utgava av Christian Wallumrød Ensemble til noe helt spesielt.

Det er kollektivet som er det sentrale her, men nok en gang tar jeg sjansen på å løfte frem Per Oddvar Johansen – for en allsidig, dyktig og lyttende musikant! Og så komponist, pianist og bandleder Christian Wallumrød da – vi snakker verdensklasse.

Christian Wallumrød Ensemble

Kurzam and Fulger

HUBRO/Musikkoperatørene

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg