Egen sjanger

Supersilent har gjennom nesten 20 år levert originalvare med en kreativ kvalitet som er nesten utrolig. Det fortsetter de sjølsagt med på "13" også.

Ståle Storløkken, Arve Henriksen og Helge Sten – Supersilent – noe av det aller tøffeste fra bygdene nå til dags.

Veslefrekk med Deathprod stod på programmet til Nattjazz i Bergen i 1997. Det blei en åpenbaring for flere enn de involverte på scena og Supersilent blei resultatet – og har været det siden. Trioen Veslefrekk bestod av trompeter Arve Henriksen, tangentist Ståle Storløkken og trommeslager Jarle Vespestad og Deathprod var Helge Sten som var sterkt tilknytta Motorpsycho. Siden den gang har Supersilent, som langt i fra er noen stille organisme, dukka opp når man minst venter det og det låter nytt og friskt hver gang – ikke så rart siden absolutt ingenting er avtalt før de går på scena eller i studio. Vespestad forlot skuta i 2009, men har i det siste vært med igjen. Om det er fast vet jeg ikke – det gjør de kanskje ikke sjøl heller! Gjester, som Led Zeppelin-veteranen John Paul Jones, har vært hjertelig tilstede ved flere anledninger, men her på "13" er det "bare" Henriksen, Sten og Storløkken som styrer skuta – tror jeg da! Her står det nemlig ingenting om besetning på coveret.

Musikken, som er spilt inn i både 2009 og 2014, er som alltid fullstendig kompromissløs og totalt sjangerfri. Supersilent er enkelt og greit en sjanger i seg sjøl. Hvem som spiller hva og hvilke "lyder" som kommer fra hvem er nesten umulig å finne ut av, men så betyr det egentlig ikke så mye heller. Det vi nok en gang får bli med på er en fri ekskursjonsreise – uten mål, men med mening. Her er det prosessen som er målet og de tre sjelene, som kjenner hverandre rimelig godt etter hvert, vet eksakt hvilke knapper – bokstavelig talt – de skal trykke på for at musikken skal bevege seg.

Om dette er samtidsmusikk, impro, støy, lydmalerier eller noe helt annet, bryr jeg meg egentlig ikke noe særlig om. Jeg blir uansett som alltid fascinert av Supersilents evne til å gå opp nye stier og åpne nye dører langt bortenfor verdenen til noe annet musikk-kollektiv jeg kjenner til. Jeg gleder meg allerede til "14" -det kommer garantert til plate fullstendig annerledes!

Supersilent

13

Smalltown Supersound/Musikkoperatørene

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg