Herlig fra vest

Bergen Mandolinband, som ikke kommer fra Bergen, gir oss herlig påfyll i sitt jubileumsår.

Bergen Mandolinband – strenge herrer på sitt vis.

Det skulle altså ta 15 år før Bergen Mandolinband og mine grenser skulle krysse hverandre. Sjøl om det musikalske tonespråket og uttrykket ligger noe bortenfor det jeg vanligvis omgir meg med, så skjønner jeg raskt at jeg har gått glipp av mye hygge og unik musikk.

Bergen Mandolinband består av en vennegjeng fra Haugalandet som var samla i Bergen på begynnelsen av årtusenet. Rundt ymse kjøkkenbord møttes de for å lære seg den edle kunst: å tilegne seg en mandolins hemmeligheter. Etter hvert fant de vel ut at ikke alle egna seg for mandolinspilling eller vise versa, men det finnes jo andre instrumenter i samme strengefamilie og i dag er Bergen Madolinband en kvintett med masse strengeinstrumenter som klinger utmerket sammen.

"Siste skrik" er bandets fjerde CD og alle tekster er nok en gang skrevet av vokalist Gaute M. Sortland. Han er flink både som tekstforfatter og som vokalist/formidler – han er enkelt og greit en historieforteller som det er spennende å følge.

Musikalsk hører Bergen Mandolinband hjemme et sted der både country, bluegrass, visetradisjon, folk, blues og cajun møtes – en hel del annet har sikkert funnet sin plass i denne gumboen også .

Bergen Mandolinband og tekstene til Sortland har mye humor og skråblikk i seg og Sortland synger med ei særegen stemme – og det tok meg altså 15 år, ikke 10 som han synger, før vi møttes. Nå gleder jeg meg allerede til neste møte.

Bergen Mandolinband

Siste skrik

Grappa/Musikkoperatørene

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg