Vakkert møte

Det ligger alltid i korta når Arve Henriksen er involvert – det blir et originalt og vakkert møte av det. Møtet med lyrikeren Kjartan Hatløy er intet unntak.

Arve Henriksen maler vakre bilder rundt Kjartan Hatløys dikt.

I mine ører er trompeteren, elektronikeren og stemmekunstneren Arve Henriksen en av de flotteste musikalske malerne jeg vet om. Stryningen har opp gjennom åra skapt sin egen helt personlige stemme og uansett hvilken setting han dukker opp i, så tar det bare et brøkdel av et sekund å slå fast at det er Arve Henriksen som er på ferde.

Henriksen er også en ustanselig søker – han søker hele tida ny inspirasjon og nye utfordringer. Møtet med lyrikeren Kjartan Hatløy fra Hyllestad i Sogn og Fjordane føyer seg dermed naturlig inn i Henriksens søken, sjøl om det kommer overraskende – i alle fall på meg.

Hatløy er et nytt navn for meg til tross for han debuterte allerede i 1996 og har et dusin diktsamlinger på CVen. Det sier definitivt mest om meg og min kunnskap om lyrikk, for dette treffet, der Hatløy sjøl les 20 av sine dikt, er av typen som frister meg til å finne ut mer om hans verden.

Vestlendingen Hatløy har åpenbart, som de aller fleste vestlendinger, et sterkt forhold til fjorden, havet, vannet. Det er derfra vi kommer vi som stammer derfra og det er uunngåelig at vi ikke er en del av det. Hatløy har satt bedre ord på dette forholdet enn de aller fleste og hans måte å lese sine egne dikt på, forteller oss hvor ekte og inderlig dette forholdet er.

Når så Henriksen på sin uforlignelige måte enten med sin trompet, stemme, samples eller elektronikk løfter dikta og formidlinga av dem opp til et nytt sted, så er det bare å legge seg bakover, lukke øynene og flytte inn i musikken og dikta.

På noen av spora bidrar også hardingfelespiller Erlend Apneseth og fru Anna Marie Friman og sønnene Max og Filip Friman-Henriksen med sine stemmer.

Arve Henriksen har nok en gang fortalt oss at han er en musikant og formidler på et helt spesielt nivå.

PS Dessuten mener jeg at Trump må avsettes snarest mulig.

Kjartan Hatløy – Arve Henriksen

Eg gjekk ned til denne fjorden

ArveMusic/barejazz.no

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg