Slukker tørsten – igjen

Harry Holes, og Jo Nesbøs, tilhengerskare venter alltid i spenning på neste gang Harry våkner. Vil han være i samme form som sist? La det være klart med en gang: både Harry og Jo er fortsatt i kampform.

I Jo Nesbøs fantasiverden er det alltid like spennende å oppholde seg.

Jeg blir ikke overraska – jeg forventer nemlig at Nesbø og hans gode venn Harry leverer hver eneste gang. Likevel er jeg spent. Greier han å følge opp seg sjøl? Med "Tørst" er nummer elleve med Harry Hole i hovedrolla i boks og nivået er like høyt som alltid.

Jeg er blant dem som har latt meg imponere av finterepertoaret til Nesbø. Også denne gangen tar det bare noen få kapitler før jeg undres på om det er han eller hun som ligger dårlig an – Nesbø er en mester i å la leseren lure på hva som egentlig skjer. Det fører nok en gang til at det blir veeeeldig vanskelig å legge fra seg "Tørst".

Utgangspunktet for "Tørst" er datingmetoden Tinder der søkende sjeler leiter etter hverandre. Ikke alle har like hederlige motiv kan man trygt si. Dette utvikler og utbroderer Nesbø slik bare han kan og han bringer oss inn i djevelskapen fra første side – her blir ikke tida kasta bort på noen måte.

Vampyrisme er en viktig ingrediens i "Tørst" – det avslører vel egentlig allerede tittelen. Gjennom sitt gode språk som driver fortellinga framover på et framifrå vis, blir det likevel ikke mer blodig enn det må være – jeg opplever at Nesbø har roa ned grusomhetene en hel del fra da han var på sitt "verste".

Drapene kommer tett og Harry nærmer seg sakte, men sikkert på sitt uforlignelige vis. Der Nesbø alltid har vært best, er han det fortsatt: det er ikke mange sider igjen av den vel 500 sider lange romanen før vi skjønner hvordan det hele henger sammen. Det er opp til flere mulige drapsmenn igjen helt til slutt og jeg vet ikke om noen andre enn Nesbø som klarer å kamuflere løsninga på det viset, men med med Harry H på laget så løser det seg jo.

Og lurer du på hvordan det står til med Harry forresten? Han sliter må vite big time, men biter likevel godt fra seg og når han får restituert seg er han forhåpentligvis tilbake som tolvte mann. Han trengs fortsatt.

Jeg har tidligere hevda at Jo Nesbø er Nøisomhedsveiens klart beste forfatter. Nå strekker jeg meg faktisk til å mene at ingen i hele Molde øst kan måle seg med han. Såpass!

Jo Nesbø

Tørst

Aschehoug

3 kommentarer
    1. Tilbaketråkk: human xenograft models
    2. Tilbaketråkk: GVK BIO company India

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg