Musikk for flyktninger

Det svenske bandet SE-Quartet tar både musikken og flyktningene på alvor.

SE-Quartet gir oss vakre budskap.

Musikken som den svensk-danske kvartetten SE-Quartet har skapt, har både et viktig og et godt budskap i seg. Tittellåta er nemlig tilegna alle flyktningene som har kommet hit til Norden de seineste åra. Det forteller en hel del både om inderligheten og ektheten i det de fire ønsker å formidle.

SE-Quartet, som har eksistert siden 2007, er ute med sin tredje CD – den andre som har kommet min vei. Den første jeg stifta bekjentskap med, "Days to Come", kom ut for tre år siden og bandet følger i de samme spora også denne gangen.

Som sist er all musikken original og tre av de fire skriver for gruppa. De fire er sopran- og tenorsaksofonisten og bassklarinettisten David Ehrlin, trommeslageren Antti Ojala, bassisten Martin Sundström og danske Rasmus H. Thomsen på piano og didgeridoo på ett spor. Nå skal jeg ikke påberope meg fantastiske kunnskaper om svensk jazz, men jeg kjenner ikke igjen noen av herrene fra andre konstellasjoner i alle fall. Det betyr på ingen måte at det er musikanter som har lite å fare med – heller tvert i mot.

Det de gir oss her er ti låter av det melodisk slaget. På ett av spora bidrar også sangere fra Stella Chamber Choir og hele veien opplever jeg en sakral tone i uttrykket. Musikken har hele tida en nordisk tone over seg uten at jeg vil hevde at de har "stjålet" fra noen spesielle – de har så avgjort greid å skape sin egen identitet.

PS Dessuten synes jeg Trump bør avsettes snarest mulig.

SE-Quartet

Going North

Prophone Records/Naxos Norway

1 kommentar
    1. Du vil avsette en president i et annet land som ble valgt til president i en demokratisk avstemning?? Så demokrati er ikke bra nok for deg? Dere Trump hatere er noen morsomme skapninger. Økonomien i USA går bedre enn noensinne. Det samme gjelder arbeids- og boligmarkedet. Og amerikanere er nå tryggere i sitt eget land enn de var før. Alt dette er Trumps in fortjeneste. Han har gjort mer for USA enn alle presidenter før han. Og alt du klarer å si er Trump er fæl! Jeg hater Trump! Bu-huuuuu! Jeg vil ha mamman min!

      En annen morsom ting er at folk som deg kjefter og bråker hvis Trump sier han vil kaste kriminelle utlendinger rett ut av USA. Nå gjorde som kjent Obama det samme, han prøvde å kaste ut tusenvis av utlendinger. Men da holdt hylekoret kjeften, da var det ingen klaging. Fordi Obama er en svart mann så da er alt ok. Dere er noen forferdelige rasistiske rotter. Jeg ser frem til dagen vi normale mennesker henger dere idioter opp ned fra lyktestolper. Først da kan verden bli hyggelig igjen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg