Grooovy

Soulbandet St. Paul & The Broken Bones fra Birmingham, Alabama byr på noe nytt og eget innen sjangeren southern soul.

Paul Janeway i front for St. Paul & The Broken Bones.

Det er ikke lett – helt umulig faktisk – å få med seg alt som skjer av spennende musikalske saker i Oslo sjøl om jeg bor her. Tidligere i år spilte for eksempel St. Paul & The Broken Bones på Cosmopolite og det gikk meg elegant hus forbi. Kanskje ikke så rart faktisk – jeg hadde nemlig aldri hørt om bandet.

Derfor er det jo hyggelig at plateselskapet og postmannen hjelper meg ut av dette mørket! Jeg har også lest meg opp og skjønt at dette er det andre albumet til bandet som blei starta for fem år siden i sørstaten Alabama. Det består av den særegne vokalisten Paul Janeway, et tett komp, ei bra blåserekke og, på denne innspillinga, med assistanse av både kor og strykere.

Det St. Paul & The Broken Bones serverer oss er særegen soul med røtter i akkurat sørstatene. Skiva er spilt inn Nashville og, uten forkleinelse for noen, så låter dette hvitt. Det betyr bare at det er en annen type groove og trøkk i uttrykket til Janeway & Co enn om det hadde vært et band befolka av afroamerikanere – ikke bedre, ikke dårligere, bare annerledes.

Dette har vært et udelt hyggelig møte med det det nye bekjentskapet St. Paul & The Broken Bones. Noe forteller meg at det er mye hygge rundt denne musikken live, men også i heimen – både i ballademodus og i mer tempossaker – er det masse groove å hente.

PS Dessuten synes jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.

St. Paul & The Broken Bones

Sea of Noise

Records Label, LLC/Sony Music

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg