Et godt og stille sted

I en verden så støyende og i stadig større grad full av ulyd fra alle verdens kanter, er det en sann lise å bli invitert inn i Niels Fredrik Dahls unike diktverden.

Niels Fredrik Dahl har noe helt eget og viktig å by på.

La det være klart med en eneste gang: jeg er ikke noen stor diktleser – det er svært sjelden jeg tar frem ei diktsamling for å fordype meg i den. Når diktsamlinga "Dette er et stille sted" av Niels Fredrik Dahl, som jeg har vært fascinert av i åresvis, dumpa ned i postkassa, bestemte jeg meg likevel for å gjøre et nytt "forsøk" og det angrer jeg avgjort ikke på.

Dahl (60) er en forfatter og dramatiker som har vært der/her hele tida og som har skrevet alt fra manus til "Hotel Cæsar" til tunge romaner som han har vunnet Brageprisen for – "På vei til en venn" – samt en rekke diktsamlinger. Han har også jobba som journalist og han har skrevet tekster for jazzbandet Søyr.

Dahl debuterte med diktsamlinga "I fjor var litt av en natt" i 1988. Her møter vi han med hans tre seineste samlinger: "Antecedentia" fra 1995, "Min tredje muskel" fra 1999 og "Vi har aldri vært her før" som kom ut i 2011. Det har blitt en spennende og annerledes opplevelse sjøl om jeg lett innrømmer at det ikke er alt jeg henger med på. Det skal på ingen måte Dahl lastes for!

I mine øyne, og mitt sanseapparat ellers, er det en voldsom utvikling i Dahls forfatterskap fra den første til den siste samlinga. Han tar meg med inn i et univers der opplevelser, følelser, politikk og mye annet blir satt ord på som får meg til å tenke på nytt over det mellommenneskelige han setter lys på.

Når han kommer frem til den seineste samlinga så er det kjærligheten, det nære og intime som har fått en mye viktigere plass enn der Dahl var på 90-tallet. Det er sterkt, varmt og gjenkjennelig for oss som har levd ei stund i alle fall.

Som en ekstra bonus avsluttes denne samlinga med et helt nytt dikt også.

Lyriker- og forfatterkollega Rune Christiansen har skrevet et godt og klokt etterord som setter Dahls samlinger inn i en større sammenheng og som forteller oss som ikke kjenner lyrikkens irrganger alt for godt, hvordan vi kan møte lyrikeren Niels Fredrik Dahl. Kanskje burde det vært et forord i stedet?

Det har uansett vært fint å tilbringe tid i Niels Fredrik Dahls kloke og unike univers.

Niels Fredrik Dahl

Dette er et stille sted

Forlaget Oktober

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg