Om levde liv

Tønsbergruppa Herrene i haven har eksistert siden 80-tallet – godt inne i det forrige årtusenet med andre ord. Her møter jeg dem for første gang og vi snakker om voksne karer som har levd ei stund og som har noe vesentlig å melde.

Herrene i haven har mye på hjertet og vet hvordan det skal formidles.

Gitaristen og trompeteren Terje Johannesen, bassisten Olaf "Knerten" Kamfjord, trommeslageren Jon Kirkebø Rosslund og vokalisten og gitaristen Reidar Vinje Stensvold har vært med på hele reisa – det vil si godt og vel 30 år. Tangentisten Rune Jensen har bare vært med et års tid og så er tekstforfatter Stein Erik Lunde mer enn et assosiert medlem av herreselskapet, hvis jeg har skjønt det rett – det burde han i alle fall være.

Har jeg skjønt det rett så er Herrene også verdensberømt i Tønsberg-området etter fire plateutgivelser og sikkert hundrevis av jobber opp gjennom åra. Som så mye annet så har også Herrene i haven gått meg hus forbi – inntil nå. Basert på det de har å melde på "Bare et pust" så har jeg gått glipp av mye god musikk og ikke minst mye livsvisdom.

Dette er altså karer som har levd godt og lenge og Stein Erik Lunde har på alle måter makta å sette ord på det – dette livet med stor L. Gutta har kommet dit i livet at de muligens – og kanskje vel så det – har gjort unna mer enn halvparten og dermed har fått med seg livserfaring og tanker som er verdt å dele. De har makta å skape et univers som det er godt å dukke ned i og som det er mulig å lære noe, faktisk mye, av. Lunde, med utmerka tekstassistanse av Erik Bye – "Vår beste dag" – og Gro Dahle, gir oss enkelt og greit viktig påfyll til ettertanke.

Når så Reidar Vinje Stensvold på et usminka og ekte vis formidler tekstuniverset og blir understøtta av toppmusikanter som Johannesen, Kamfjord og Kirkebø Rosslund, med masse jazzerfaring- og kunnskap i bagasjen, så er dette musikalsk sett et herlig landskap med flotte ingredienser fra folk, vise, pop, blues og jazz og sikkert mye annet.

Det tok altså si tid før Herrene i haven og mine veier skulle krysse hverandre. Nå har de gjort det og det er jeg takknemlig for. Anbefales!

PS Dessuten synes jeg Trump bør avsettes så fort som mulig.

Herrene i haven

Bare et pust

Grappa/Musikkoperatørene

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg