Jeg MÅ til Island!

Altsaksofonisten Sigurður Flosason har overbevist meg: Island står på ønskelista.

Sigurður Flosason, nummer to fra venstre, sammen med utmerkede Lars Jansson Trio.

Nå har det seg slik at rundt om i verden finnes det mange utmerkede jazzmusikanter og, sjøl om jeg følger med etter ringe evne, så er det mange jeg aldri har hørt om. Det faktisk til tross for at de befinner seg nesten i min "umiddelbare nærhet". Altsaksofonisten, komponisten, pedagogen og bandlederen Sigurður Flosason (54) fra Island befinner seg i den kategorien eller, får jeg heldigvis si, befant seg der. Nå har nemlig hans danske plateselskap Storyville Records, som han har gitt ut fire skiver på tidligere, utstyrt meg med hans seineste og jeg har åpenbart gått glipp av mye.

Med sin vakre, mjuke nesten sopranliknende tone i altsaksofonen tar Flosason, som har studert i USA, men som siden cirka 1990 har været svært sentral i sagaøyas jazzliv, oss med på en musikalsk ekskursjon til sitt hjemland. Han både ønsker og makter å beskrive den spesielle skjønnheten i det ville og ofte golde landskapet og de sterke og røffe kontrastene det har å by på. Den grønne mosen, den svarte lavasanda, skjønnheten i været som kan forandre seg på et øyeblikk, stillheten i stormen, regner som ofte ankommer vannrett og fargene på himmelen som ikke kan oppleves noe annet sted og månen som alltid er tilstede ved verdens ende, som Flosason beskriver det.

Alt dette gir han oss gjennom elleve vakre, melodiske, inderlige og personlige låter innspilt i Göteborg i løpet av to aprildager i år. Når han så har alliert seg med en av mine absolutte favorittpianister, Lars Jansson, og hans trio bestående av den danske bassisten Thomas Fonnesbæk og Janssons sønn, Paul Svanberg, på trommer, så er reisefølget det aller, aller beste og empatien ligger tjukt utenpå alle involverte.

Sigurður Flosason har jobba mye i Danmark de seineste åra. Nå er det på høyt tid at noen sørger for at han legger turen innom våre grenser også – det er jo høyst sannsynlig her han har sine røtter, må vite!

PS Dessuten synes jeg Trump må avsettes så snart som mulig.

Sigurður Flosason & Lars Jansson Trio

Green Moss Black Sand

Storyville Records/MusikkLosen

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg