Fra den store smeltedigelen

Berlin blir av mange kunstnere regna som det viktigste møtestedet. Bandet Projekt Schwedt er et godt eksempel på at det kan være riktig.

Projekt Schwedt har noe originalt på hjertet.

Tor de Jazz goes international - he he! Det har seg nemlig slik at i stadig større grad så kommer det skiver og henvendelser fra det store Utlandet og etter at jeg omtalte Eric Schaefer + The Shredz, så tok tangentisten i bandet, Volker Meitz, kontakt. Han ville gjerne sende meg sin egen musikk og det var sjølsagt ikke nei i min munn.

Meitz er en viktig musikant i det unge, spennende og sjangerfrie Berlin-miljøet der en hel del norske musikanter også har bosatt seg, blant andre Karl Ivar Refseth og Håvard Wiik.

Projekt Schwedt kom i stand på initiativ fra Meitz etter at han inviterte likesinnede til en session på Cafe Niesen i Berlin. Alle involverte skjønte umiddelbart at det de hadde vært med på hadde potensial til noe mer og etter en tur i studio høsten 2015, var det åpenbart at her fantes det mer enn nok materiale til å lage en dokumentasjon av det.

Meitz satte i gang med effektpålegg og kreativ miksing og med utgangspunktet elbassisten Fabian Kalbitzer, altsaksofonisten, bassklarinettisten og fløytisten Kathrin Lemke - som siden har forlatt tida, trombonisten og sousafonisten Jason Liebert og trommeslageren og perkusjonisten Bernd Oezsevim hadde skapt sammen med tangentsjef Meitz, har det blitt til et spennende og originalt visittkort som forteller oss mye om smeltedigelen Berlin.

Det er låter og stemninger som henter hemningsløst fra fra frijazz via Miles´70-talls estetikk til mer rocka uttrykk. Det er åpent og løst for så å bli nesten straight og funky - her skiftes det fra den ene grooven og stemningen til den neste lenge før man går lei.

Projekt Schwedt og Volker Meitz har mye å melde og gjør det på et høyst personlig vis.

PS Dessuten synes jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.

Projekt Schwedt

Kreuzblendentraum

WismART/nrwvertrieb.de

hits