Musikalske gullfunn

Kvintetten Ljom, med røtter fra Snåsa i Nord-Trøndelag, har for andre gang funnet skatter som de har foredla på et inderlig vis.

Ljom er heldigvis stadig på vei.

For tre år siden kom det en hyggelig overraskelse inn over dørstokken og inn i høytalerne. Det var debutskiva til Ljom, "Seterkauk", der de hadde tatt for seg musikk fra Snåsa og satt sitt eget bumerke på den, men med full respekt for tradisjonen. Siden har vokalist Kjersti Kveli gitt ut soloskive og fått Spellemann-nominasjon for den i viseklassen. Når er Ljom tilbake og det er fortsatt toneskatten fra Snåsa som står sentralt.

Kvelis vakre og inderlige stemme står fortsatt sentralt i lydbildet og i budskapet til Ljom. Det er bra på alle mulige måter. Ellers er fortsatt Nils Andersson på både elektrisk og akustisk gitar og andre strengeinstrumenter, Anne Marte Eggen på akustisk og elektrisk bass og Sivert Skavlan på klarinett, fløyte og ymse annet med, mens svenske nummer to, Per W. Ohls, er nykommer på trekkspill, trøorgel, piano og litt til. Alle korer og alle bidrar på perkusjon og alle har en finger med i spillet når det gjelder arrangementene.

Tekstene og musikken har de henta fra tre lokale diktere og spellemenn fra Snåsa, Gunnar Dæli, Lina Jørstad og Reidar Sandnesmo - født i hvert sitt århundre fra 1700 til 1900-tallet. Musikken har kommet med dikta i noen tilfeller, men de fleste melodiene er skrevet av Ljom-folket.

Kjærlighet og natur, formidla fra forskjellige ståsteder og århundrer, er sentrale temaer på "Stundom" og Ljom og Kveli er historieformidlere på høyt nivå. Visesang, folkemusikk og jazz er viktige ingredienser i dette åpne, luftige og vakre tonelandskapet og Ljom viser oss med oppfølgeren til "Seterkauk" at de fortsatt har noe spesielt å melde.

PS Dessuten synes jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.

Ljom

Stundom

Kirkelig Kulturverksted/Musikkoperatørene

hits