Ekte Silje

Etter litt vandring og leiting har Silje Nergaard funnet frem til der hun hører hjemme.

Silje Nergaard er på et sted i livet og i musikken som passer henne utmerket.

Jeg har hatt gleden av å følge Silje Nergaards karriere helt siden hun var tenåring. Det har vært ei spennende, men noe ujevn reise for å si det slik. Med det mener jeg at for meg har det vært langt fra alt jeg har vært like begeistra for – spesielt i den perioden hun ønska å gå lengst mulig mot et poputtrykk. Ikke det at jeg har noe mot popmusikk, men jeg fant ikke den ekte Silje Nergaard der.

De seinere åra og med de seineste skivene hennes synes jeg hun i stadig større grad har kommet nærmere hjem og med «For You a Thousand Times» så er Nergaard der hun skal være – i et landskap med elementer av soul, funk, pop, r´n´b og jazz og sikkert mye annet også, men her er det tydelige Nergaard-bumerket til stede og det merkes at hun trives.

I for stor grad har det vært for mye Brelett over musikken til Nergaard for min smak, hvis du skjønner. Her har Audun Erlien fått, og tatt, produsentansvaret og han skal ha mye av æren for å styre Nergaard rett vei. Han har på ingen måte tatt bort særpreget til Silje – han har forsterka det og gjort det sammen med et kremlag bestående av blant andre Andreas Ulvo, Wetle Holte, Håkon Aase, Mathias Eick, Ståle Storløkken, Håkon Kornstad, Sidiki Camara og seg sjøl må vite. Det jeg føler han har gjort er å strippe staffasjen; når er det inn til beinet, smakfullt og der Siljes stemme eller uttrykk av og til har vært noe maniert, er det nå så ekte og lite påtatt som det skal være.

Nok en gang har låtskriver Silje samarbeida med den Bømlo-bosatte engelskmannen Mike McGurk som tekstforfatter. De har utvilsomt funnet hverandre og McGurk er en historieforteller som Nergaard igjen greier å løfte fram på et uhyre melodiøst og varmt vis.

De som forventer de store utfordringene, må nok en gang søke helt andre steder. De som derimot vil ha en solid og god dose Silje Nergaard på sitt beste og mest ekte, trenger ikke leite videre.

PS Dessuten synes jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.

Silje Nergaard

For You a Thousand Times

OKeh Records/Sony Music

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg