En fin overraskelse

De fleste av oss har vel et klart bilde av hvem Åge Sten Nilsen er som artist. Med «Smooth Seas (Don´t Make Good Sailors)» gir han oss ei ny side av seg sjøl.

Velkommen til den akustiske og mjuke Åge Sten Nilsen.

Jeg må innrømme at jeg ikke så denne komme – at jeg skulle anmelde ei skive med Åge Sten Nilsen mener jeg. Etter at hans seineste fonogram dukka opp i postkassa bestemte jeg meg likevel for å utfordre meg sjøl og gi den en sjanse: kanskje hadde han noe annet å by på enn Queen-tolkninger med voldsomme utslag etter nedslaget?

Det har jeg ikke angra på. Den Åge Sten Nilsen, som har skrevet alt av både tekst og musikk her, vi møter her er nemlig en mye mer dempa og ettertenksom artist og sanger enn den jeg har bare vært sånn passe begeistra for tidligere.

Denne akustiske utgava av Nilsen, der produsent og multiinstrumentalist Freddy Holm har vært viktig i arrangementsarbeidet med flotte strykere også, har henta inspirasjon fra både roots, country, pop og rock og de ti sangene forteller oss om en artist og sanger som i tillegg til Freddie Mercury også slekter på både David Bowie og Rod Stewart – ikke det verste slektskapet det. Høydepunktet for meg er den fine duetten hans synger med Linda Kvam, «Mediterranean Sky».

Som de fleste av oss så viser Åge Sten Nilsen også at han har flere sider. Jeg synes absolutt mest om denne «nye» sida hans.

PS Dessuten synes jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.

Åge Sten Nilsen

Smooth Seas (Don´t Make Good Sailors)

Grappa/Musikkoperatørene

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg