Benny lever

Den israelsk/amerikanske klarinettisten og saksofonisten Oran Etkin viser oss at Benny Goodmans arv lever i beste velgående. Det gjør han ved å flytte musikken inn i 2015.

I tillegg til vanlig klarinett behersker Oran Etkin også bassklarinett og tenorsaksofon.

Oran Etkin flytta fra Israel til USA som 4-åring og var hele tida omgitt av israelsk og klassisk musikk. Som 9-åring oppdaga han Louis Armstrong og de neste fem åra dreide alt seg om Armstrong for unge Etkin. Seinere dukka Benny Goodman opp. Som Etkin var han sønn av jødiske immigranter og klarinett blei dermed et naturlig instrument for Etkin siden det også står sentralt i den jødiske klezmerkulturen.

Etkin satte seg godt inn i Goodmans musikalske verden og var spesielt opptatt av trioen og seinere kvartetten med Teddy Wilson, Gene Krupa og Lionel Hampton – det første svart/hvite bandet i jazzen.

Etkin utvida også instrumentparken til å inkludere både bassklarinett og tenorsaksofon og han var elev hos George Garzone på Berklee allerede som 14-åring. Etter hvert har Etkin vært involvert i en rekke settinger, men Benny Goodmans arv har aldri forlatt han.

Med denne bassløse kvartetten – som hos Goodman på 30-tallet – bestående av Sullivan Fortner på piano, Steve Nelson på vibrafon og Matt Wilson på trommer, tar Etkin musikken inn i 2015 uten å glemme hvor den kom fra. På to av spora bidrar også den voksende vokalstjerna Charenee Wade.

Noen av låtene, “Dinah”, “Why Don´t You Do Right”, “What´s New”, “King Porter Stomp” og “Sing Sing Sing”, er henta rett ut av Goodmans repertoar. Noe har Etkin skrevet basert på Goodmans tankegods som for eksempel “Be Good Lady”.

Bandet består altså av noen Sambandsstatenes beste modernister, men dette er herrer som har hele tradisjonen inne og Fortner er for eksempel en stridepianist av usedvalig merke. Det gjør at denne hyllesten har blitt ei videreføring og langt i fra noen kopi og Oran Etkin forteller oss at han, sammen med Anat Cohen og vår egen Felix Peikli, er mannen som kan løfte fram det ofte utskjelte instrumentet – i moderne settinger i alle fall – klarinetten.

Oran Etkin

What´s New – Reimagening Benny Goodman

Motéma Music/Naxos Norway

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg