Endelig i mål!

Den mest omtalte, den mest solgte og kanskje den beste norske jazzplata noensinne, «Fairytales», har endelig kommet ut i «korrekt» cd-tapning.

Steve Dobrogosz og Radka Toneff – et eventyr av en musikalsk duo.

Foto: Hans Beskow

Det var klart for svært mange allerede da «Fairytales» kom ut høsten 1982 – vi hadde med en helt spesiell plateutgivelse å gjøre. Det at Radka Toneff (1952-82) forlot tida bare noen uker etterpå, har vært med på å forsterke inntrykket. Uansett har dette unike visittkortet vist seg å være tidløs musikk fra en av de aller største.

Eksemplaret jeg sitter med i hendene nå er den tredje cd-utgava jeg har med «Fairytales». Den første kom da cd-teknologien var ny i 1986. Så blei mastertapen gjenfunnet, alt blei «restaurert» etter beste evne og relansert i 2015. Man mente at den definitive versjonen endelig var på plass.

Slik var det ikke. Raskt fant noen med særdeles påskrudde ører, blant andre plateselskapet 2Ls lydmaestro Morten Lindberg, ut at det var noe gæernt med «pitchen». Årsakene var diverse tekniske viderverdigheter som Terje Mosnes på en forbilledlig måte gjør rede for i teksten i omslagsheftet.

Dette kunne ikke de som stod bak utgivelsen leve med. En omfattende prosess blei satt i gang for om mulig å rette opp det som de ikke hadde lykkes med til 2015-utgaven. Gode krefter fra inn- og utland gikk sammen og har nå makta å gjenskape det som skjedde i Grieghallen tre februarkvelder i 1982 samt en versjon av «My Funny Valentine» gjort i NRK i 1979.

Radka, hun er av dem vi har lov å være på fornavn med, låter i mine ører noe lysere her enn det jeg mener å huske fra de mange gangene jeg fikk gleden av å høre henne live. Det er mulig mitt minne spiller meg et puss når det gjelder dybden eller mørket i Radkas stemme og uttrykk, men det gjør forsåvidt ingen verdens ting.

Det som betyr noe er er den voldsomme inderligheten og kraften i det Radka hadde/har å melde. Personligheten hennes og samspillet med amerikansk/svenske Dobrogosz. «Fairytales» var, er og kommer til å forbli kunst av en dimensjon det er vanskelig å plassere. Du verden som jeg savner Radka, sjøl om hun er her på sitt vis. For å skrive om en av titlene på skiva aldri så lite: Radka will never go out of style. Aldri.

PS Dessuten synes jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.

Radka Toneff – Steve Dobrogosz

Fairytales

Odin Records/Musikkoperatørene

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg