Jazz for rockere – og omvendt

Trioen Krokofant gir oss beintøff musikk i en rekke grenseland.

Krokofant – tøft live, tøft i heimen.

Jeg må bare bryte sammen og tilstå: jeg har verken fått med meg Krokofant – tøft navn på et band forresten – live eller den første skiva til trioen som kom i 2014. Det tar meg kun kort tid sammen med “Krokofant II” å slå fast at jeg må ha gått glipp av mye heftig hygge for å si det sånn.

De to Kongsberg-gutta, gitarist Tom Hasslan (32) og trommeslager Axel Skalstad (22), traff hverandre i en gitarbutikk i festivalbyen for mange år siden og fant kjapt ut at de ville utforske musikk sammen. Det gjorde de ei god stund i relativt frie former som duo før de fikk med seg den etablerte og meget uttrykksfulle saksofonisten Jørgen Mathisen (31) i 2012. Fra da av har pila bare pekt en vei – opp.

Låtene her, som stort sett er unnfanga av Hasslan og bearbeida videre av bandet, har hele tida et urheftig og rocka fundament. Det er altså et trøkk i musikken til Krokofant som er sjeldent, her hjemme får jeg assosiasjoner til band som Elephant9 og Bushman´s Revenge og det betyr internasjonalt høyt nivå, og de tre legger ikke skjul på at de har henta inspirasjon fra band som King Crimson, Mahavishnu Orchestra og Terje Rypdals Chasers – helter fra 70-tallet og framover. Når så dette blir fusjonert med den frie estetikken til Peter Brötzman og likesinnede, så er det lett å legge sammen at dette ikke akkurat er taffelmusikk man serverer første gang svigermor blir invitert hjem på middag.

Herrene Hasslan, Mathisen og Skalstad – usedvanlig modent og autoritativt trommespill fra en 22-åring må jeg si – er hver for seg og ikke minst kollektivt meget dyktige musikanter og Krokofant framstår som et band med full kontroll over proghistoria samtidig som de har blikket solid retta framover. Jeg lover å følge godt med i tida som kommer – her blir det ikke noe skulking nei!

Krokofant

Krokofant II

Rune Grammofon/Musikkoperatørene

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg