Vakkert og personlig

I det snøen laver stille ned ute, spiller pianisten Christian Grøvlen Bach så vakkert og inderlig at roen senker seg inne også.

Christian Grøvlen har spilt inn sine Bach-tolkninger i Sofienberg kirke i Oslo.

Hver gang det dukker opp ei innspilling fra det framifrå selskapet 2L, så grugleder jeg meg. Jeg gleder meg fordi jeg «vet» at kvaliteten, på alle mulige vis, på det Morten Lindberg i 2L leverer fra seg alltid er på øverste hylle. Og så gruer jeg meg litt fordi jeg også vet at mye av det 2L produserer ligger et stykke utenfor min komfortsone.

Slik er det også med den 27 år unge Bergenspianisten Christian Grøvlens debut-cd. Han har jeg aldri hørt om tidligere, men Johann Sebastian Bach (1685-1750) har faktisk kommet min vei – i alle fall store deler av musikken til geniet – med ujevne mellomrom opp gjennom livet.

Grøvlen, som har studier bak seg både i Oslo, Wien og København, har her kasta seg over Bachs «Chromatic Fantasia and Fugue in D minor», «Sinfonias», «French Suite No. 3» og «Partita No. 5» med et stort ønske om å oppleve Bachs verden «innenfra», både emosjonelt og klanglig.

Som når Jan Erik Kongshaug er involvert, så er det likedan med Morten Lindberg: lyden, klangen og personligheten til musikerne blir løfta fram på et unikt vis. I løpet av disse knappe 78 minuttene fra Sofienberg kirke i Oslo, blir vi servert tidløs og genial musikk av en livsbejaende, søkende og teknisk langt framskreden pianist som garantert vil nå langt i åra som kommer.

Nå gruer jeg meg ikke lenger – nå bare gleder jeg meg sammen med Christian Grøvlen på innsida i hans Bach-verden.

NB Denne innspillinga foreligger kun digitalt.

PS Dessuten synes jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.

Christian Grøvlen

Bach – Inside Polyphony

2L/Musikkoperatørene

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg