Noe for seg sjøl

Det portugisiske plateselskapet Clean Feed Records sørger for stadig tilflyt av nye og spennende konstellasjoner. Mat Maneri, Evan Parker og Lucian Ban er intet unntak.

Lucian Ban, Evan Parker og Mat Maneri låter annerledes enn alt annet på denne kloden i alle fall.

Den amerikanske bratsjisten Mat Maneri, som vi møtte sammen med Ola Kvernberg, Ingebrigt Håker Flaten og Paul Nilssen-Love på Moldejazz i fjor, stiller det evige spørsmålet om hvor musikken begynner i sin korte covertekst til denne originale plata. Hans svar er at musikken starter før musikken. Som improvisator, skriver han, så settes hele verden i bevegelse når den første tonen spilles. Hvor kommer den musikalske intimiteten fra spør han retorisk videre. Er det fra improvisasjon? Er det kammermusikk? Er det jazz? Maneris svar er at musikken på "Sounding Tears", erfaringa, empatien og den felles historia de tre bringer til torgs, er deres svar.

Sammen med Maneri møter vi den engelske saksofonisten Evan Parker og den rumenske, men USA-bosatte, pianisten Lucian Ban. Bratsj, saksofon og piano…..Jeg har vært borti en del instrumentkombinasjoner i løpet av min levetid, men jeg er ganske sikker på at det er første gang en slik "organisme" har kommet min vei.

Innspillinga er gjort i USA i 2014 og har på alle slags vis tålt de knappe tre åra den har ligget til marinering. Noe av musikken er unnfanga der og da – mesteparten vil jeg tro – mens noe er basert på gitte komposisjoner. Uansett så er det samtaler mellom tre likeverdige partnere som tydeligvis har mye å snakke om.

Musikken er nesten hele tida nedpå og reflekterende – nesten skjør. Spesielt med min erfaring med Parker er dette litt overraskende – dette er en mye mer neddempa Parker enn jeg kan huske å ha møtt tidligere.

"Sounding Tears" byr på musikk i grenseland mellom kammermusikk og impro og egner seg til refleksjon. Det er en helt ny verden vi blir invitert inn i – en verden det er spennende å oppholde seg i.

PS Dessuten mener jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.

Mat Maneri Evan Parker Lucian Ban

Sounding Tears

Clean Feed Records/cleanfeed-records.com

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg