Det er i Porto det skjer

Tilfeldighetene ville ha det til at jeg nylig var i Porto i Portugal. Det har også fått meg til å få ørene ytterligere åpna for det som skjer på jazzfronten i den vakre byen. Kvartetten Mazam er nok et eksempel på at spennende ting foregår i Porto.

Mazam løfter Porto nok et hakk opp som jazzby.

Via det usedvanlige portugisiske plateselskapet Clean Feed Records, som byr på kvalitet og kvantitet i rikt monn, har jeg og mange med meg kloden rundt blitt eksponert for musikk fra en rekke musikere, konstellasjoner og land vi neppe hadde fått muligheten til å møte ellers. Mazam føyer seg inn i den rekka – og det skal vi være glade for.

Noen av disse musikerne kjenner jeg fra før gjennom andre Clean Feed-konstellasjoner, andre er helt nye bekjentskaper og Mazam-universet er helt nytt – for meg. Flere av de mest interessante bandene og musikantene jeg har fått hilse i disse sammenhengene hører altså hjemme i Porto og derfor var forventningene store til Mazam-møtet også.

Bassist Miguel Ângelo, pianist Carlos Azevedo, trommeslager Mário Costa og alt- og sopransaksofonist João Mortágua er et flott kollektiv som presenterer musikk som alle fire har komposisjonsansvaret for. Og der ligger mye av spenningen i det hele: hva som er komponert og hva som er fritt improvisert er ikke nødvendigvis så lett å få øre på og det gjør da heller ingen verdens ting.

Noe av de 15 låtene er lekende, åpent og relativt løst, noe er mer strukturert og melodisk. De fire fine og uttrykksfulle musikantene får alle godt med plass og de er åpenbart svært godt samkjørt som enhet også.

Mazam er med og bekrefter at det er et strålende og spennende moderne jazzmiljø i Porto.

Mazam
«Pilgrimage»
Clean Feed Records/cleanfeed-records.com
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg