Stillhet til ettertanke

Erling Kagge er i stand til å bryte gjennom støymuren med sin kloke bok om stillhet

Erling Kagge sørger for at vi bør tenke oss om, men gjør vi det?????

Det er kanskje noe dobbelt i denne overskriften – stillhet og ettertanke er ikke det to like størrelser da? Det burde det så avgjort være, men det er altså ikke alltid man kommer så langt.

Erling Kagge, som har begitt seg ut på ekskursjoner heftigere, høyere, lavere og lengre enn de fleste egentlig kan forestille oss, har hatt anledning til å reflektere over dette med stillhet i større grad enn brorparten også. Han har alltid vært opptatt av filosofi også – han var blant annet en nær venn av filosofen Arne Næss – og de to "fenomenene" hører så definitivt sammen på mange vis.

Kagge stiller tre spørsmål: Hva er stillhet? Hvor er den? Hvorfor er den viktigere enn noen gang?

I løpet av de rundt 130 lettleste, men ikke lette, sidene gir han oss sine 33 svar på spørsmålene.

Jeg må innrømme at jeg kjenner meg svært godt igjen i situasjonsbeskrivelsene til Kagge. Jeg er blant dem som "sliter" hvis det blir for stille i og rundt meg lenge – kanskje ikke så veldig lenge en gang. Mye av grunnen er alt vi omgir oss med – eller blir omgitt av og som vi blir så forbanna avhengige av. Vi oppsøker sjølsagt alt dette "frivillig", men markedskreftene hjelper oss godt på vei uten at vi vet det.

Kagge har, ved hjelp av en rekke kilder, funnet gode svar på hvordan vi kan komme til stillheten og hvordan den kan komme til oss. Han gir oss også hjelp til hvordan vi kan bli værende der og dermed få bedre kontakt med oss sjøl.

Jeg kjenner jeg blir nesten forbanna på meg sjøl når jeg leser tankene til Kagge. Hvorfor har jeg blitt så avhengig av støy/lyd? Vil jeg ut av dette "fengselet" eller er jeg fanga for godt?

Uansett har Erling Kagge makta å sette i gang en tankeprosess som kanskje, men jeg understreker kanskje, vil føre til noe sunt.

Erling Kagge

Stillhet i støyens tid

Kagge Forlag

3 kommentarer
    1. Tilbaketråkk: outsource PK studies
    2. Tilbaketråkk: molybdenum disilicide

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg