Med noe viktig på hjertet

Rockeren eller singer/songwriteren Trond Helge Johnsen er et nytt bekjentskap for meg. Jeg er veldig glad for at vi endelig har møtt hverandre. Mange vil ha godt av et møte Johnsen. Svært godt.

Trond Helge Johnsen både har og er ei viktig stemme.

Bergenseren Trond Helge Johnsen (45) er bosatt i Trondheim. Det er langt i fra første gang han har flytta på seg i sitt liv. Som et såkalt løvetannbarn har han fra tidlige barneår opplevd mer enn de fleste og det har langt fra vært av den positive sorten. Det er en av mange årsaker til at “Under huden” både er et viktig visittkort og en tilstandsrapport fra en kar som har kommet seg gjennom tunge tider.

Johnsen, som har skrevet åtte av de ti låtene på egen hånd – en er skrevet av Henning Kvitnes og på avslutningslåta har en Åge Aleksandersen bidratt som medskribent, er en historieforteller av rang. Han formidler sine opplevelser, jeg føler i alle fall at det han skriver og synger om er sjølopplevd, på et vis som gjør at jeg sitter lengst ute på stolsetet for å få med meg hva han har å fortelle meg og oss.

Det er ekte og inderlig det Johnsen formidler, men det blir aldri sentimentalt. Det er heller slik at her byr han på håp og muligheter for alle som har hatt en ugrei start på livsreisa – det er aldri for seint å få skuta på rett kjøl.

Når Kvitnes og Aleksandersen allerede er nevnt, så mer enn aner man hvor Johnsen befinner seg i det musikalske landskapet. Når han så har alliert seg med Sambandet-gutta Steinar Krokstad, Morten Skaget og Skjalg Raaen og krydrer med blant andre Kyrre Sætran, Morten Huuse, Torstein Flakne, Andreas Aase og Kriss Stemland, så er det lett å legge sammen at reisefølget er av det framifrå slaget.

Med si uforfalska Bergens-dialekt har Trond Helge Johnsen fortalt meg at han er og har ei viktig stemme – ei veldig viktig stemme. Måtte mange lytte til og lære av det han har å melde.

Trond Helge Johnsen
Under huden
Øra Fonogram/Musikkoperatørene

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg