Vakkert, ofte nedpå og personlig

Det begynner å bli noen år siden jeg møtte Emilie Storaas første gang i duoen Kjemilie med pianisten Kjetil Mulelid. Nå har hun tatt flotte, nye steg.

Emilie Storaas har tatt nye store steg. Foto: Marthe Amanda Vannebo

Når du heter Storaas og har en far som heter Vigleik, så måtte det kanskje gå denne veien – det måtte bli musikk. Og med en slik oppvekst så kunne det ikke ende med at kvalitetslista blei lagt lavt heller. Forrige runde hørte vi henne på kav trøndersk – nå er det engelsk som står på kjøreplana.

Sakte

Her gir Emilie Storaas (32) oss åtte låter som har fått lov å vokse sakte frem. De har tatt form etter som Storaas har fått stadig større tro på seg sjøl både som låtskriver og som artist og med fasit i ørene så har hun all grunn til det.

Storaas forteller oss at hun er en historieforteller som både krever og fortjener å bli lytta til – hun har noe å melde og det skinner så tydelig gjennom når det er sårbarhet, håp og om det å være god nok som er viktige og gjennomgående temaer. Dette og mer til får hun formidla på et flott og inderlig vis – jeg tror på henne.

Flott reisefølge

Om det er i landskap med visejazz, scifi-pop, indie eller som her med et personlig pop-uttrykk, så viser hele tida Storaas oss et særpreg. Denne gangen har hun fått svært god hjelp av produsent og multiinstrumentalist Kyrre Laastad til å lage et univers som er hennes eget. En annen multiinstrumentalist, Håkon Brunborg, sørger for enda mer krydder. Andre fra det svært så oppegående miljøet rundt jazzlinja i Trondheim er også hjertelig tilstede på noen av spora – akkurat der det passer.

Emilie Storaas skal lyttes til.

Emilie Storaas
«Past Life»
Øra Fonogram/Musikkoperatørene
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg