En djevelsk god historieforteller

Det er lett å skjønne hvorfor Tom Egeland har solgt over 1.5 millioner bøker siden Bjørn Beltø blei født. "Djevelmasken" er så bra at det kommer til å bli mange, mange flere.

Tom Egeland – hvilken historieforteller!

Jeg bryter sammen, om ikke i krampegråt så i alle fall i lett hulking: "Djevelmasken" er mitt første med Tom Egelands helt Bjørn Beltø. Så er det sagt og bruk det gjerne mot meg!! Når innrømmelsen først er sjøsatt, så kommer det en til med en gang: Bjørn Beltø og Tom Egeland har på noen få dager rast inn på toppen av mi favorittliste i krimverdenen.

"Djevelmasken" er Egeland og Beltøs sjette bok sammen siden "Sirkelens ende" så dagens lys i 2001. Siden "Den 13. disippel" kom ut i 2014, har Egeland skrevet to barne- og ungdomsbøker så han skal på ingen måte beskyldes for å ha fått skrivesperre. I tillegg må han ha lagt ned et enormt researcharbeid før han begynte å skrive på "Djevelmasken".

Jeg har nemlig sjelden eller aldri vært med på ei slik reise verken i en krimroman eller i en skjønnlitterær utflukt. Egeland har på et forbilledlig vis satt sammen tre historier, eller tre mord om du vil, som hører hjemme i 1708, 1963 og i 2015. Om det går an at de henger sammen på noe slags vis? Jeg kan love at Beltø og Egeland har funnet ut av det på et usedvanlig intelligent og spennende vis.

Egeland er en usedvanlig kunnskapsrik, språkmektig og ikke minst språksikker forfatter som har et driv i denne fortellinga som er bortimot unik. Dessuten har han skapt et persongalleri som jeg neppe tror noen krimroman verken nord eller sør for Kattegat har vært i nærheten av tidligere. Jeg er på ingen måte i stand til å kontrollere Egelands enorme kunnskaper når det gjelder religion og historie – sjøl om jeg har et gammelt grunnfag i sistnevnte fag – men etter å ha vært kollega med han i flere år, har jeg på ingen måte noen grunn til å betvile hans etterrettelighet. Når han så via arkeolog Bjørn Beltø skaper stor krim som holder deg – eller i alle fall meg – på spenninsgbenken helt til siste side, så er det bare å glede seg til neste runde.

PS Jeg kommer ikke til å "skulke" noen Beltø-bøker i åra som kommer. Løfte!

Tom Egeland

Djevelmasken

Aschehoug

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg