Festivalen i festivalen

Det saksofonisten og igangsetteren Benjamin Koppel holder på med under Copenhagen JazzFestival er ganske symptomatisk for hele festivalideen. Han arrangerer sin egen festival i festivalen – denne gang blant annet sammen med Marilyn Mazur og Jens Christian Bugge Wesseltoft.

Marilyn Mazur med sitt stjernelag. Foto: Tor Hammerø

Benjamin Koppel (45) er en del av den danske musikerfamilien Koppel som har satt sine voldsomme spor i både dansk og internasjonal musikk det siste halve århundret – minst. Hans foreldre er Anders, som stifta Savage Rose sammen med sin bror Thomas i 1967, og skuespilleren Ulla Koppel.

Benjamin, som er relativt lite kjent hjemme hos oss, er en meget langt framskreden saksofonist som får ting til å skje rundt seg i tillegg. Hvert år de siste tre åra i alle fall har han «leid» det ærverdige Betty Nansen-teateret i bydelen Fredriksberg og arrangert konserter der han enten er en viktig bidragsyter sjøl eller med danske og internasjonale artister han setter pris på.

Denne gangen hadde han tatt initiativet sammen med perkusjonsdronninga Marilyn Mazur til å sjøsette et spesialskapt ensemble som skulle tolke begges musikk. Det førte til nesten to timer – kanskje i meste laget med så kort øvetid – i et møte med vokalisten Josefine Cronholm, bassisten Klavs Hovman, trommeslager Alex Riel og vår egen Jens Christian Bugge Wesseltoft.

Sammen med dette stjernelaget møtte vi danserne Marluze Da Cruz og Nikita Thigpen og det var i møtet mellom de to svært uttrykksfulle danserne, som definitivt også improviserte, at spenninga og det unike oppstod.

Møtet mellom musikerne og danserne ga mening. Foto: Tor Hammerø

Koppel og Mazur har jobba sammen siden 2006, den gang med Paul Bley, og musikken deres, med impulser fra en rekke kilder og verdenshjørner, passer godt sammen. Danserne og musikerne kompet og utfordret hverandre ustoppelig og gjerne med humor. Ikke overraskende satte JC Bugge Wesseltoft sitt tydelige preg på musikken, noe han for så vidt alltid gjør, og ekstra fint var det å oppleve hvordan ikonet Alex Riel (78) satte enormt pris på Bugges bidrag. Dette var første gang de to spilte sammen – måtte det skje igjen.

Paul Svanberg, Lars Jansson, Hans Ulrik og Thomas Fonnesbæk – kvartetten sin det. Foto: Tor Hammerø

Dagen åpna med et annet flott møte. Den svenske mesterpianisten Lars Jansson, som vi kjenner godt for samarbeidet med Jan Garbarek og Radka Toneff, samler årlig sin trio med den danske bassisten Thomas Fonnesbæk og sin sønn Paul Svanberg samt den danske tenor- og sopransaksofonisten Hans Ulrik.

Det betyr egentlig tre bandledere og en vordende flygeleder – Svanberg har nemlig tenkt å kombinere trommespill med luftige aktiviteter. Vi får inderlig håpe at det ikke tar all hans tid – hans lette, følsomme trommespill bør være med oss i mange tiår fremover.

Musikken vi blei presentert for var skrevet av både Jansson og Ulrik og var en herlig blanding av melodiske uptempo saker og usigelige vakre ballader. Jansson er en lyriker i mesterklassen og det danske reisefølget med Fonnesbæk og Ulrik er akkurat så empatisk og virtuost som musikken ber om.

I dag venter Randy Brecker og Bernard «Pretty» Purdie og New Jungle Orchestra med Palle Mikkelborg. Livet er slett ikke det verste man har.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg