Kvartetten Water Music har sine røtter i Griegakademiets jazzavdeling i Bergen. Der møttes de til en felles fascinasjon for frijazzens herligheter og muligheter.
Det har vært sagt og skrevet mye om jazzutdanninga i Norge. Spesielt har jazzlinja i Trondheim og Norges Musikkhøgskole i Oslo blitt trukket fram. Og det med rette. Men det dukker stadig opp nye prov på at også andre steder skjer det mye spennende. Den siste tida har det kommet mye musikk og nye plateutgivelser fra unge musikanter som har studert ved Griegakademiets jazzutdanning. Blant annet har vi støtt på heftige utgivelser der pianisten Isach Skeidsvoll fra Molde og gitaristen Peter Dybvig Søreide fra Stavanger har bidratt kraftig.
Her dukker de to opp sammen med trompeteren Andreas Hatzikiriakidis fra Kongsberg og den sør-koreanske saksofonisten Jung-Jae Kim. De fire møttes i republikken Bergen i 2018 og deres felles fascinasjon for frijazz med røtter både her hjemme, i Europa og i Sambandsstatene førte til at de ga seg i kast med å utforske dette grenseløse universet.
Med ei besetning uten bass og trommer har det sjølsagt ført til et ganske så unikt lydlandskap. Musikken er spilt inn i 2020 og de seks “låtene”, som varer i vel en halv time til sammen, oppleves som eleverte samtaler mellom fire unge herrer som snakker det samme språket.
Noe er melodisk, noe er ganske langt ute, noe er vakkert, noe er styggvakkert, noe er kollektivt og med utstrakt bruk av dynamiske virkemidler makter Water Music å holde på spenninga hele veien.
Det er ikke alt jeg finner retninga i, men jeg synes veldig mye og ikke minst potensialet til de fire både kollektivt og hver for seg er både spennende og givende.
«Templets Fugues»
Musicwelike Records/tigernet.no