Vi trenger kjærlighet nå

Frøydis Grorud og Trude Kristin Klæboe gir oss en nydelig dose av det vi trenger aller mest nå, nemlig  kjærlighet.

Frøydis Grorud og Trude Kristin Klæboe byr på varme, mye varme.

Alle har vi vært gjennom en tøff periode – mange i større grad enn andre. Uansett føler jeg meg trygg på at er det noe alle har større behov for nå enn kanskje noensinne så er det kjærlighet. En floskel? Mulig det, men det som har truffet oss alle i større eller mindre grad har fått oss til å kjenne på behov for nærhet og omsorg på et vis vi kanskje aldri har gjort tidligere.

Mange av oss har vært så heldige at vi har fått stå på mottakersida av den varmen som har blitt delt – på så mange vis. Saksofonisten, fløytisten, og litt til, Frøydis Grorud og vokalisten og tangentisten Trude Kristin Klæboe er så avgjort med på å bidra til at varmen brer seg og at vi kan oppleve og kjenne kjærlighet via musikken.

De to ga oss “Duften av liv” for vel fem år siden og alle som kjenner de to derfra eller via andre tilstandsrapporter, blir ikke veldig overraska over at det de nå gir oss faktisk er uforfalska kjærlighet i musikalsk form.

Stemmene til de to kjenner mange etter hvert fra en rekke settinger. Varme og inderlighet har vært og er definitivt to ord som kler budskapet de to har formidla i mange, mange år og kanskje i enda større grad enn noensinne med “Duften av kjærlighet”

De har samla 14 av de vakreste sangene de vet om og jeg føler meg ganske sikker på at de ikke er aleine om akkurat det når det gjelder sanger som “Fordi jeg elsker deg” – Bob Dylans “Make You Feel My Love” i Bjarte Hjelmelands oversettelse -, “Svantes lykkelige dag”, “Så skimrande var aldrig havet”, “Over the Rainbow” og Benny Borgs sterke og vakre “God morgen, min kjære”. Jeg kunne avgjort nevnt alle de andre også – alle befinner seg på samme høye hylle.

Grorud og Klæboe kler hverandre på et ekte og inderlig vis og når de så har fått assistanse fra tangentør Trond Lien og gitarist Per Einar Watle, så blir det skapt musikalske landskap som sprer varme til alle som er satt opp med mottakerapparat.

Av og til tenker jeg at dette nesten blir for vakkert, men så tar jeg meg i at det har jeg faktisk ikke “lov” å tenke. Vi trenger alt vi kan få nå.

PS Når galskapen når stadig nye høyder rundt og med Trump, så gjør det ikke behovet for varme noe mindre.

Frøydis Grorud & Trude Kristin Klæboe
Duften av kjærlighet
Park Grammofon/Musikkoperatørene
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg