En av de mest ettertrakta

Eivind Aarset er en av Europas aller mest etterspurte gitarister. Grunnen er åpenbar: han er utstyrt med ei helt spesiell stemme. Her kommer det to nye eksempler på det.

Eivind Aarset med den grå gitaren og den unike sounden.

For de som har fulgt norsk musikk de seineste tiåra så har Eivind Aarset spilt ei veldig sentral, men samtidig beskjeden rolle. Det er ikke overraskende: Aarset er ikke akkurat typen som roper høyest for å si det slik. Musikalsk derimot har Aarset, som for det internasjonale publikummet fikk sin stemme først godt eksponert i forbindelse med Nils Petter Molværs gjennombruddsskive “Khmer”, vist seg fram i stadig større grad og det med en originalitet og en vilje og evne til å fargelegge enhver setting han blir invitert med i som ikke kan sammenliknes med noen andres. Internasjonalt spiller Aarset viktige roller over store deler av kloden og her får vi hilse på han med to ganske så forskjellige uttrykk.

Aarset på vingen, Benita i midten og sammen med resten av Ethics.

I fem år den algerisk-franske bassisten Michel Benita dyrka sitt band Ethics. Med den franske trommeslageren Philippe Garcia, den sveitsiske flügelhornisten Matthieu Michel, den japanske kotospilleren Mieko Miyazaki og vår mann på gitar og elektronikk – ei besetning som har vært uforandra fra første dag – har Benita skapt et lyrisk og melodisk univers som jeg ikke har hørt maken til hos noen andre.

Benita henter inspirasjon fra både jazz, pop, folk – vi får faktisk også en norsk melodi, “Lykken”, komponert av Eyvind Alnæs for snart 100 år siden, som Benita fant på ei flyplass-sjappe!!!! Morsomt! Miyazaki bringer også en japansk-inspirert låt inn i landskapet og er med på å gjøre “River Silver” til noe helt spesielt. Og som alltid: Aarset krydrer musikken på sitt uforliknelige vis med lyder og soundscapes som ingen andre er i nærheten av.

J. Peter Schwalm er også svært fornøyd med å ha fått med seg Aarset på laget.

Tyske J. Peter Schwalm starta å jobbe tett med Brian Eno i 1998. Gitaristen, pianisten, elektronikeren, trommeslageren og gudene vet hva har skapt masse unik musikk med og for en rekke andre og her hjemme har vi blitt stadig mer kjent med han gjennom hans mange bidrag under Punkt-festivalen i Kristiansand.

Der har han nok blitt kjent med Aarset også – en annen fast Punkt-gjest. Her har Schwalm skapt et slags instrumentalt tonedikt som har både Kraftwerk, live-remixfilosofien, ambient, en slags impro og Miles´ Bitches Brew-tenking som noe av fundamentet.

Når han så har med seg blant andre bassisten Tim Harries, trommeslageren Martin France, for anledningen organisten Michael Wollny og ikke minst Kolbotn/Oslo/Drøbaks store sønn, Eivind Aarset – noen av Europas store personligheter på sine respektive intrumenter, så har det ført til et unikt og svært personlig visittkort fra 45 år unge J. Peter Schwalm.

Og fellesnevneren for begge disse utfluktene er altså Eivind Aarset – en av moderne musikks mest spennende instrumentalister. Sånn er det med den saken.

Michel Benita Ethics

River Silver

ECM/Grappa/Musikkoperatørene

J. Peter Schwalm

The Beauty of Disaster

RareNoise Records/MusikkLosen

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg