Nok en Holiday-hyllest

Mange har ønska å hylle legenden Billie Holiday i forbindelse med 100 års dagen for hennes fødsel. Sonia Loinsworth, med røtter både i Norge og på Trinidad, er en av dem.

Sonia Loinsworth en av mange med et sterkt forhold til Lady Day.

Sonia Loinsworth er et nytt bekjentskap for meg. Til tross for at hun starta si karriere i Oslo på 80-tallet med jazz, soul og funk på repertoaret, og seinere har drevet med modal musikk, norske folketoner, egne komposisjoner til buddhistisk mantra, overtonesang og indiske vokalresitasjoner, så er denne hyllesten altså mitt første møte med henne.

Her har hun møtt den fine pianisten Oscar Jansen, med base på Sørlandet og som vi tidligere har truffet sammen med vokalisten Inger Marie Gundersen, og sammen gir de oss elleve sanger alle forbundet med uforliknelige Billie Holiday, blant andre "God Bless The Child", "Angel Eyes", "The Very Thought of You" og "Summertime". Mange har forsøkt med noe liknende kloden rundt og har lykkes i større eller mindre grad.

Jeg har ingen problemer med å anerkjenne Loinsworths inderlighet og ærlige intensjoner, men for meg fungerer ikke tolkningene hennes hele veien. Det er absolutt ingen tvil om at Loinsworth har ei flott stemme og ditto musikalitet, men her prøver hun å gjøre alt hun har drevet på med gjennom sitt musikalske liv på en gang – jamfør det jeg har nevnt ovenfor. For meg blir det til tider for mye tonemessig brodering og ikke egna til å løfte fram det ekte som var og er Billie Holidays beskjed. Det er synd for, som sagt, så har Sonia Loinsworth ei flott stemme som jeg gjerne hører mer til, men da med litt mindre "garnityr" enn denne gangen.

Kom gjerne tilbake med mer Sonia Loinsworth, men du synger fint nok til ikke å bruke hele smykkeskrinet samtidig.

Sonia Loinsworth

A Tribute to Billie Holiday

Sonica Music/Musikkoperatørene

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg