I en egen verden

Den norske bassisten og elektronikeren Jo Berger Myhre og den islandske tangentisten og trommeslageren Ólafur Björn Ólafsson tar oss med til steder vi aldri har vært før.

Jo Berger Myhre og Ólafur Björn Ólafsson funderer på hva de har skapt.

Jo Berger Myhre fra Sandefjord kjenner vi fra bandet Splashgirl og ikke minst fra samarbeid med Susanna og som fast medlem av bandet til Nils Petter Molvær de seineste åra. Ólafur Björn Ólafsson er et nytt bekjentskap for meg, men med fartstid fra band og artister som Sigur Rós og Jonsi, så mer enn antyder det at han er en musikant vel verdt å låne øre til.

Her har de to truffet hverandre så til de grader i et Ólafssons studio i et nedlagt lagerlokale i utkanten av Reykjavik. I løpet av noen vårdager i fjor kom de sammen rundt masse instrumenter og noen gammeldagse opptaksmaskiner. Der gikk de til verket for å skape noe helt eget som har fått betegnelsen ambient-gotiske improvisasjoner….Jeg er langt fra sikker på om jeg vet hva det betyr, men jeg er sikker på at det er fascinerende og suggererende musikk. En av de fire låtene er komponert, resten er unnfanga underveis.

Det de to har makta å skape er stemninger blant annet basert på naturen ved havet rundt studioet – det er goldt, det er varmt, det er vilt, det er flott, det er søkende, det er luftig. Dette er to musikanter som lar seg utfordre, som lytter og som videreformidler det som kommer opp på et unikt og kreativt vis.

Lytteren blir anbefalt å høre musikken på vinyl i riktig rekklefølge – side A før side B. Siden jeg kun har blitt utstyrt med en cd uten noen form for informasjon – jeg vet ikke navnet på låtene en gang – så kan jeg ikke annet enn tro på det som predikes. Uansett så låter det magisk og helt spesielt på den lille runde også.

PS Dessuten synes jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.

Jo Berger Myhre & Ólafur Björn Ólafsson

The Third Script

HUBRO/Musikkoperatørene

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg