En av de nesten glemte

Det er dessverre ikke mange jazzinteresserte som reagerer når navnet Charnett Moffett blir nevnt. Dumt – han er nemlig en bassist i ultraklassen.

Charnett Moffett er en bassist helt der oppe – på begge horna.

Charnett Moffett (50) slo gjennom med et lite brak på 80-tallet da han jobba sammen med brødrene Branford og Wynton Marsalis. Siden har han dukka opp her og der med ujevne mellomrom, men aldri fått den oppmerksomheten han virkelig fortjener. Her møter vi han i ymse konstellasjoner både fra studio og i levende live.

Moffett stammer fra en uhyre musikalsk familie. Hans far, Charles Moffett, spilte trommer med blant andre Ornette Coleman, Sonny Rollins og Archie Shepp. Sønnen har også spilt inn plater med Ornette og brødrene hans, trommeslager Cody og trompeter Mondre, er også veletablerte størrelser.

Moffett er både en akustisk og elektrisk bassist med tilnærma null tekniske begrensninger – han kan gjøre bortimot hva som helst på horna sine. Det får vi mange eksempler på her i en utgivelse som har kommet til for å markere at det er 30 år siden hans første plateinnspilling var en realitet.

Mitt forrige møte med Moffett som leder, må jeg helt tilbake til 1991 for å finne. På «Nettwork» spilte han blant annet med salige Kenny Kirkland som også produserte.

Her møter vi Moffett først fra studioinnspillinger i 2014 med trommeslager Mike Clark og gitarist Stanley Jordan. Året etter går han live med tangentist Cyrus Chestnut og trommeslager Victor Lewis og i en annen konstellasjon med Jordan, legenden Pharoah Sanders på tenorsaksofon og Jeff «Tain» Watts på trommer og til slutt fra en festivaljobb i Sveits med Chestnut, Jordan og Watts.

Hele tida beveger Moffett seg fra et landskap der det funky og fusionaktige er kombinert med det mer tradisjonelle og standardtro og du verden for en bassist vi har med å gjøre. På mange vis er han forlenger til Jaco Pastorius som fretless elbassist og med den store fela har han hele den moderne tradisjonen inne.

Etter dette nye møtet med Charnett Moffett er det vanskelig å skjønne hvorfor han ikke hører hjemme på aller øverste hylle i bassklassen.

PS Dessuten synes jeg Trump bør avsettes så snart som mulig.

Charnett Moffett

Music from Our Soul

Motéma/Naxos Norway

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg