Et herlig trekkspill-liv

Trekkspillet har fått mye tyn opp gjennom åra – spesielt i jazzkretser. Det Heine Bugge, Stian Carstensen og Jovan Pavlovic har gjort for flenga kan derfor ikke undervurderes. Her følger nok et mesterstykke.

Jovan Pavlovic – en sann trekkspillmester.

Jovan Pavlovic (47) er intet annet en serbisk mesterspellemann som har bodd, studert og jobba med Trondheim som base siden 1994. Det skal vi være svært så glade for – Pavlovic har nemlig tilført det norske musikkmiljøet masse herlig påfyll og bidratt i en rekke sammenhenger.

Jeg har hørt Pavlovic blant annet sammen med Trondheim Jazzorkester og i platehylla finnes han sammen med trioen sin med Helge Andreas Norbakken og Gjermund Silset og med det nord-norske MiNensemble. Uansett hvor han dukker opp så tilfører Pavlovic musikken noe høyst unikt.

Nå er det Pavlovic og kun hans trekkspill det handler om og om det holder? Herfra til evigheten! Med et repertoar der han har skrevet alt bortsett fra Stings “Every Breath You Take”, så trollbinder han meg med sin eminente teknikk og sin evne til å gi musikken liv.

At Pavlovic kommer fra Serbia og Balkan prøver han heldigvis ikke å legge skjul på. Det tar han med seg på et personlig vis både i låtene og i måten å tolke dem på. Det er også mye jazz, inderlighet og ekthet i musikken til Pavlovic – “To Chick” og vokalakrobatikken i “Ta-Ga-Di-Gi-Dam” er bare to eksempler på det.

“Life on Accordion” har blitt et usedvanlig livsbejaende, herlig og flott visittkort fra den “norske” serberen Jovan Pavlovic. Han har tatt trekkspillet til et nytt og heftig nivå – her blir det ikke gått på accord med noe som helst.

Jovan Pavlovic
«Life on Accordion»
VIR/jovanpavlovic.com
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg