Bassist, låtskriver, bandleder og jeg vet ikke hva, Nicolas Leirtrø, dukker opp i stadig nye settinger. Uansett gjør han det på et høyst personlig vis – nå også mutters aleine.
Nicolas Leirtrø sammen med en av sine beste venner – bassen. Foto: Thor Egil Leirtrø
Til tross for at Nicolas Leirtrø bare er 27, så synes jeg at jeg både har sett og hørt han i ei årrekke allerede. Noe av grunnen er helt sikkert at far og sønn Leirtrø var fast inventar på Moldejazz omtrent fra arvingen gikk i barnehagen. Seinere har Nicolas vist seg fram på scena også både i Molde og en rekke andre steder både i Norge og langt utenfor Harald og Sonjas grenser. Høydepunktet for Leirtrøs del kom høyst sannsynlig i fjor sommer da han som en viktig del av trioen I Like to Sleep spilte JazZtipendiat-konserten med Trondheim Jazzorkester i Molde..
Leirtrø er et klart førstevalg som sidemann i flere settinger også. Årsaken er sjølsagt at han er en svært dyktig og personlig bassist. På denne soloinnspillinga gjort i Electrical Audio – som ryktet hevder er et legendarisk studio – i Chicago viser han oss det i en så naken versjon som vel tenkelig.
Det hele blei gjort en septemberdag i fjor og vi møter altså kun Leirtrø, en bass og ei bue tatt opp på to spor. De vel 32 minuttene består av sju “låter” som jeg vil tro er ganske så fritt improvisert. Leirtrø viser oss et stort spenn i uttrykk og han benytter de fleste muligheter den store fela har å by på.
Med et fritt og kompromissløst sinn går Leirtrø til verket. Dette er en veldig der og da produksjon der vi får høre “låtene” akkurat slik de blei spilt og i den rekkefølgen de blei unnfanga.
Der vi møtte Arild Andersen på “Landloper” for ei lita stund siden med den sterke melodien i sentrum, så har altså Leirtrø valgt en annen innfallsvinkel. Dette er fritt, åpent og løst; her skal bassens muligheter som musikalsk lydkilde utforskes og det gjør Nicolas Leirtrø på et flott og høyst personlig vis.
PS Innspillinga finnes fysisk kun på kassett – noe annet skulle tatt seg ut.
Nicolas Leirtrø «Cherry Blossom» Sonic Transmissions Records/sonictransmissionsrecords.bandcamp.com
Fem unge herrer med bakgrunn fra jazzutdanning både i Bergen, Oslo og Trondheim har satt hverandre stevne i et usedvanlig heftig musikalsk landskap.
En sjeldent stille stund hos Hypnopomp.
Trombonist og komponist Sigurd Skogdal har alliert seg med giatarist Håvard Nordberg Funderud, bassist Torkil Hjelle, trommeslager Martin Mellem og saksofonist Lauritz Skeidsvoll i sin søken etter noe ganske så unikt. Det har han og de i stor grad makta Noe annet skulle nesten tatt seg i ut – vi har nemlig med noen av de mest spennende musikerne i den oppvoksende slekt å gjøre.
Nykommer
For meg er faktisk Skogdal den eneste jeg ikke kjenner til fra før. Han forteller oss umiddelbart at han er ustyrt med solide egenskaper som instrumentalist og han avslører kjapt også at han er besjela med et ganske så energisk musikalsk gen. Her blir det nemlig ikke spart på noe.
Vi blir invitert inn i et univers som kan beskrives som et rocka frijazz-inspirert landskap. Her får alle godt med plass både hver for seg og kollektivt til å fortelle oss hvem de er og hva de står for. Sjangermiksing, høy energi og en evne og vilje til å eksperimentere er fellesnevnere for alle fem og her støter vi på både tunge doom riff, litt Zappa-inspirasjon og feite frijazzekskursjoner.
Ikke for tynnslitte nerver
Dette er tøffe og heftige saker, men ved god bruk av dynamiske hjelpemidler er det absolutt mulig å puste mellom slagene også.
Hypnopomp er en tilstand i søvnsyklusen der man kan oppleve heftige lydlige og visuelle hallusinasjoner. Om man kan det med “Glåm” vet jeg ikke, men en spennende debut er det uansett.
Fra sjølvaste California har det dukka opp et beintøft visittkort fra trompeteren Dan Rosenboom. Intet mindre enn en skjult skatt.
Dan Rosenboom er intet mindre enn en strålende trompeter.
Dan Rosenboom (42) har åpenbart lenge vært en av ledestjernene i jazzmiljøet i og rundt Los Angeles. Han har vært og er en svært ettertrakta studiomusiker, plateselskapsdirektør, komponist og initiativtaker. Likevel er dette mitt første møte med Rosenboom. Det har jeg bare meg sjøl å laste for, men det sier vel sitt om at hvis man ikke er bosatt og virkende rundt jazzhovedstaden New York så er det vanskelig å nå ut på den internasjonale scena.
I ei tid der det for min del kommer stort sett bare dårlige nyheter ut fra USA, så gjør det godt med påfyll av typen Rosenboom byr på. Han inviterer oss inn i et akustisk univers der produsenten Justin Stanley, med blant andre Prince og Beck på cv-en, har hatt mer enn én finger med i spillet.
Rosenboom er en stor Wayne Shorter-tilhenger og fikk møtt sitt store idol like før han gikk bort – bare en dag før “Polarity” blei spilt inn. Shorter oppfordra Rosenboom til å “angripe” musikken på en lekende og oppfinnsom måte og med et barnlig tenkesett. Rosenboom har så avgjort fulgt oppfordringa fra mester Shorter.
Strålende instrumentalist
Rosenboom er en trompeter som hører hjemme på aller øverste hylle. Han bekjenner seg til hardbop-tradisjonen fra 60-tallet og det er er heftig trøkk i uttrykket hans. Han har likevel satt et solid 2020-talls preg på musikken som befinner seg i alt fra herlige ballede-uttrykk til stå-på låter som det renner svette av.
Sjøl om alle musikantene hører hjemme i LA-området, så er to av dem innvandra fra østkysten og derfor bedre kjent for oss her hjemme. Den engelske tangentvirtuosen John Escreet har blant annet gjesta Moldejazz og trommeslageren Damion Reid har også markert seg kraftig i sitt østkyst-liv. Sammen med bassist Billy Mohler og alt- og barytonsaksofonist Gavin Templeton utgjør de et kollektiv som har skjønt Rosenbooms intensjoner på alle mulige vis. Topp indidualister og glitrende solister rund baut.
Noe godt fra USA
Det er jo ikke veldig overraskende at det også kommer noe godt fra USA, men det kjennes spesielt bra akkurat nå i disse høyst spesielle tider. Dan Rosenboom er virkelig et navn å merke seg og endelig har han fått muligheten til å vise seg frem også utenfor Los Angeles.
Dan Rosenboom «Polarity» Orenda Records/orendarecords.com
Vokalisten Eva Storrusten viser med sin debut at hun ikke er redd for å hoppe fra stor høyde. Hun viser seg så naken, sårbar og ærlig som vel mulig.
Eva Storrusten tør og lykkes.
Eva Storrusten (34) er utdanna arkitekt, men har åpenbart hatt et nært og viktig forhold til musikk helt fra hun blei introdusert for Nina Simone i oppveksten.
“Møtet” med Eva Cassidy blei nok en inspirasjonskilde og Storrusten har blant annet vært medlem av vokalkollektivet Oslo 14 som Elin Rosseland tok initiativet til. Bortsett fra det har jeg aldri hørt noe fra Storrusten før debuten meldte sin ankomst.
Storrusten legger ikke skjul på at hun har gått gjennom ei vanskelig tid personlig de siste åra. Etter blant annet et samlivsbrudd i 2023 bestemte hun seg for at hun ville komme seg gjennom traumene og motgangen ved hjelp av musikken der inspirasjon fra yoga, natur, jazz og improvisasjon skulle spille og har spilt avgjørende roller.
Bortsett fra en nydelig versjon av ikoniske “Both Sides Now”, så har Storrusten skrevet all musikk og tekst sjøl med litt assistanse fra tangenter Jan Hovland.
Det har hun gjort i all hovedsak på engelsk, men med et par sterke norske unntak. Flotte bidrag fra en rekke musikere og produsenter løfter det hele på et empatisk vis også.
Storrusten pakker absolutt ikke noe som helst inn i bomull eller noe annet. Hun kler seg så naken som vel mulig og har utvilsomt brukt spesielt tekstene til å komme seg gjennom motbakkene.
Kanskje er det en tildels bitter Storrusten vi møter, men det må hun gjerne være. Jeg skal ikke sette meg til doms over noe, men slår gjerne fast at hun har makta å sette flotte, sterke og usedvanlig personlige ord på det livet har ført med seg for henne.
Flott stemme
Eva Storrusten har ei fin og personlig stemme og et tydelig og varmt uttrykk. Hun tar oss med inn i et pop-, indie-landskap med jazzkrydder som gjør at det er godt å oppholde seg der sjøl om det sikkert har vært både ondt og godt å lage dette universet.
Mye forteller meg at musikken og ikke minst dette prosjektet har hjulpet Eva Storrusten videre og at lyset kanskje har meldt seg i den andre enden av tunnelen. “Through Darkness” kan helt sikkert hjelpe andre som har møtt veggen på et aller annet vis også, men uansett kan det bare nytes som god, varm, inderlig og ærlig musikk.
Trioen til pianisten Eivind Austad har levd sammen i over ti år. Det skinner tydelig gjennom på den ferske tilstandsrapporten.
Eivind Austad sammen med Håkon Mjåset Johansen og Magne Thormodsæter – trioen sin det!
I 2015 presenterte Eivind Austad (51) trioen sin for første gang med “Moving” på det tyske selskapet Ozella Music. Sammen med trommeslager Håkon Mjåset Johansen og bassist Magne Thormodsæter, tre gode venner fra jazzlinja i Trondheim, fortalte Austad oss på første forsøk at vi hadde med en svært så spennende og personlig trio å gjøre.
Seinere har de tre fulgt opp med “Northbound” i 2019 og i 2018 viste Austad også ei annen side av seg sjøl med “That Feeling” med topp New Orleans-reisefølge med musikk innspilt i jazzens fødeby.
Nå er det kjernetrioen som melder seg til tjeneste igjen og den låter bedre enn noen gang.
Demokrati
Etter at ballet åpner med David Bowies “Moonage Daydream”, så er resten Austads komposisjoner. Likevel sier cd-heftet at Austad veldig gjerne deler komponistæra/ansvaret med Mjåset Johansen og Thormodsæter – det sier det meste om hvilket empatisk lag vi har med å gjøre.
Austad har henta inspirasjon fra en rekke kilder og sammen med de to andre satt det sammen til et personlig triouttrykk som sammen med blant andre Eyolf Dale, Tord Gustavsen, Espen Eriksen, Helge Lien, Mats Eilertsen, Liv Andrea Hauge og Kjetil Mulelid bekrefter at de hører hjemme på svært høyt internasjonalt nivå i et melodisk, dynamisk og vakkert landskap.
Bjørn Klakeggs kjærlighetsbarn Local Store er i minst like god form som ved de to første møtene. Her er det ikke mye slitasje å snakke om.
Local Store er i bedre form enn noen gang.
Gitaristen, vokalisten, komponisten, tekstforfatteren og bandlederen Bjørn Klakegg har i tillegg til svært mye annet rukket å bli 67 år ung. Til tross for at han nå har gjort seg fortjent til honnørbillett på buss og trikk, så fortsetter han heldigvis å lage livsbejaende og nydelig popmusikk med et kvalitetsstempel på seg som det ikke er mange av i denne sjangeren.
Jeg fikk gleden av av å møte Local Store første gang i 2020 da debuten “Magpie and the Moon” så dagens lys. Det var en stor og hyggelig overraskelse for meg – jazzgitarist Klakegg som de seineste åra hadde markert seg kraftig med bandet Needlepoint viste oss nemlig ei popside av seg sjøl som jeg visste lite om. Den hadde åpenbart fått seg en dytt i ryggen av gitareleven hans, Mattias Krohn Nielsen, som hørte hjemme i en generasjon eller to under lærer´n.
Sammen med trommeslager og perkusjonist Tore Ljøkelsøy, en mer enn lovende jazzist, og elbassist Magnus Tveten, fra samme generasjon som Krohn Nielsen, hadde Klakegg skapt en flott kohort.
Oppfølgeren to år seinere, “Pink Paper Hearts”, bekrefta potensialet fra debuten, og nå har pangsjonisten og guttungene nok en gang fortalt oss at den vanskelige tredjerunden, som det heter på skøytespråket, også har blitt løst på et nydelig vis. Ikke noe kluss i vekslinga her med andre ord.
Varme melodier
Klakegg er en melodisnekrer av sjeldent kaliber. Når han så skriver og synger tekster om alt fra å være giddalaus via krangling og lengsel på så forskjellige vis, hobbysnekring – Klakegg snekrer jo sine egne instrumenter, til redsel for å miste, så har det ført til nok et visittkort av det herlige slaget.
Bandet er bedre og mer samspilt enn noen gang og Klakegg både spiller og synger med det finstemte nebbet han har på en måte som jeg stortrives med. Honnør og honnørbillett er velfortjent og vel så det.
Local Store «Whatever Time Will Bring» BJK Music/bigdipper.no
Dette er Red Gazelle Trio sitt tredje album, men likevel mitt første med den danske kohorten. Det skulle vise seg å være på høy tid.
Danske Red Gazell Trio har noe vakkert på menyen.
Jeg står frem og innrømmer åpent at jeg ikke har hørt om Red Gazelle Trio tidligere. Trommeslageren Simon Forchhammer, bassisten Peter Price og gitaristen Kristoffer Vejslev er i stor i grad også nye bekjentskaper. Jeg er slik skrudd sammen at jeg trigges av å åpne nye musikalske dører og slik er det også denne gangen – Red Gazelle Trio sitt tredje visittkort har absolutt sørga for spennende påfyll.
Disse tre herrene ga ut si første plate sammen i 2018 og har spilt sammen i en årrekke. Slik høres det da også ut. Kohorten høres usedvanlig samstemt og samspilt ut. På de tidligere utgivelsene har det kun vært trioen som har vist seg frem, men denne gangen har de fått besøk på noen av låtene av den amerikanske, men Danmark-bosatte saksofonisten Ned Ferm og trompeteren Jakob Sørensen.
Det vi blir servert her er låter i all hovedsak skrevet av gitarist Vejslev og som hele tida har et melodisk og tildels melankolsk innhold. Det er vakre og flotte samtaler med dyktige musikere som skaper gode stemninger med forskjellig temperatur vi møter. Det er personlig og særprega musikk som Red Gazelle Trio har på menyen og jeg gleder meg til å følge trioen i fremtida.
Red Gazell Trio «On a Human Level» Zack´s MUSIC/zacks.dk
Felespilleren Marie Klåpbakken har «alle» sett eller hørt i forbindelse med en rekke tv-program der krydder har vært ønska. Her møter vi henne i full blomst.
Marie Klåpbakken har mye å melde både som vokalist og felespiller.
Det er åpenbart ei god grunn til at Marie Klåpbakken (39) er ei ettertrakta stemme for de fleste anledninger. Den musikkhøgskole-utdanna felespilleren fra Vinstra er nemlig en glitrende instrumentalist med solid utstråling i spillet sitt.
Her, på hennes andre soloutgivelse – «Framtida» fra 2012 gikk meg hus forbi, bekrefter hun definitivt det, men hun viser oss også så mye mer.
Historieforteller
Om det er med fela eller med sin flotte stemme, på herlig og uforfalska Vinstra-dialekt, så snakker Klåpbakken til meg på et vis som gjør at jeg tror på henne – det største komplimentet jeg kan gi en artist.
Når hun så har fått assistanse av de framifrå tekstforfatterne Ingvar Hovland og Tor Kjetil Espedal og produsenthjelp av Bjørn Ole Rasch samt musikalsk reisefølge av gutta i bandet SVER, som har vist Klåpbakken vei tilbake til folkemusikken som hun er oppvokst med, så har dette blitt et usedvanlig vakkert og flott singer/songwriter-visittkort med folkemusikk-krydder som inviterer oss inn til hvem hun er og hvor hun kommer fra.
Rampelyset
Marie Klåpbakken har spilt ei supportrolle i mange år. Her viser hun oss at hun fortjener rampelyset i mye større grad.
Marie Klåpbakken «Her og Nå» MTG Music/mtgmusic.no
Malmö har vist seg å være en musikalsk smeltedigel. Her kommer enda en bekreftelse på det og nok en gang med litt norsk krydder.
floats fra Malmö imponerer – med litt norsk krydder.
Musikk- og jazzutdanninga i Malmö har hatt og har et godt rykte på seg. Det samme har miljøet i den sør-svenske byen som av forståelige årsaker har nære forbindelser til både København og kontinentet.
Flere norske musikere har studert i Malmö og noen av dem har blitt der værende også. Bassisten Anne Marte Eggen fra Snåsa, som vi har blitt kjent med gjennom bandene We Float og Ljom, er en av dem.Gitaristen Gabriel Øien fra Eidsvoll Verk, en annen og her møter vi han med det fine bandet floats – med liten f, må vite.
Øien nærmer seg 30 med stormskritt og resten av bandet hører nok også hjemme i samme aldersgruppe. «Filament» er bandets andre visittkort, men det første som har kommet min vei.
Sjangerfritt
Sammen med vokalisten Lovisa Lidgren, Adam Sass (trompet), Gustav Dalemo (tenorsaksofon), Hampus Torarp (piano), Samuel Eklind (bass) og Sammy Hsia (trommer), tar Øien og floats oss med til landskap som har både soul, funk, pop, jazz og garantert andre herligheter i seg.
Lovisa Lidgren er en veldig bra og særprega vokalist som åpenbart har en henta mye både herfra og derfra, hun scatter også så det griner, og satt det sammen til sitt eget.
Med et herlig originalmateriale framstår bandet som en kohort som ganske sikkert er et heftig og svett liveband. Det sagt så funker det helt utmerket på anlegget i heimen også.
Og hvis noen lurer, så forsvarer Gabriel Øien rødt, hvitt og blått på et framifrå vis.
Kulturen og miljøet Motvind Records representerer er en sjelden og viktig villblomst i den norske musikkfaunaen. Her er det fire flotte eksempler på det.
Hans Hulbækmo og Egil Kalman ute i det fri.Håkon Thelin sammen med en av sine beste venner.Helga Myhr og Tanja Orning fører unike samtaler.Joel Ring sammen med sin spennende svorske kohort.
Motvind Kulturlag, med ideologisk sete i Rollag i Numedal like nord for Kongsberg, er overbygninga til det meste som skjer rundt Motvind-kulturen. For de har faktisk makta å skape en helt egen kultur og det virker som det er ingenting som kan stoppe dette økologiske og idealistiske toget. Det er herlig motsrøms og en vekst jeg håper vil fortsette å blomstre i lang tid fremover. Jovisst trengs det ildsjeler som Andreas Røysum, men det virker seom om kulturen etter hvert har så mange bein å stå på at den vil klare seg og vokse uansett. Disse fire utgivelsene er gode prov på det.
Herlig duo
Den svenske bassisten Egil Kalman från Linköping og en av vår generasjons heftigste trommeslagere uansett sjanger, Hans Hulbækmo, går tilbake til jazzlinja i Trondheim. De har åpenbart beholdt kontakten etter at eksamen blei bestått og her møter vi de to i ført synth og munnharpe pluss bass for Kalmans del og congas, perkusjon og munnharpe pluss trommer for Hulbækmos del.
Bortsett fra tradlåta “Filleværen” er all musikken unnfanga av de to – mer eller mindre – helst mer, vil jeg tro – der og da av de to. Sjøl om det er fritt, så er det både melodisk, rytmisk, dronete og meditativt. Her får ideer mulighet til å utvikle seg i sitt eget tempo – de to kan hverandre så godt at de stoler 100% på hverandre. Her trengs verken flytevest eller fallskjerm; her er to særdeles frisinnede og åpne sinn mer enn nok til at det fra tid til annen skapes helt magisk musikk.
På egen hånd
Bassisten Håkon Thelin kjenner jeg best fra trioen Poing som består av Frode Haltli og Rolf-Erik Nystrøm i tillegg til Thelin. I stor grad oppholder Poing seg i et samtidsmusikk-terreng og jeg har i liten grad oppfatta Thelin som en jazzbassist. Slik møter han heller ikke opp her – mutters aleine med den store fela si.
Thelin tar oss derimot med inn i en folkemusikktradisjon der jeg sjelden eller aldri har hørt solobass tidligere. Arild Andersen har jo lekt seg med deler av denne tradisjonen med “Arv” og “Sagn”, men da med fullt band rundt seg.
Med sin store og varme tone tolker Thelin, både med og uten bue, musikk etter Knut Kjøk, Susanne Lundeng, Hans W. Brimi, Geir Egil Larsen, Eilev Smedal, Unni Løvlid og Vidar Lande.
Dette er en fascinerende og original ekskursjon som viser i alle fall meg ei ny og flott side av Håkon Thelins kunstnerskap.
Flotte samtaler
Helga & Tanja, det vil si Helga Myhr på hardingfele og Tanja Orning på cello, tar oss med til steder de færreste har besøkt noen gang. Musikken, som de to har unnfanga sammen, har i seg en søken etter å gå opp i en større enhet – at de to instrumentene skal klinge sammen som ett.
Landskapene, de musikalske maleriene eller lydteksturene de to har funnet frem til er fantasier kun Helga & Tanja kunne ha skapt. De er totalt unike, spennende og alltid fascinerende. Her er det bare å skape sine egne fantasier underveis til den utradjsonelle måten de to trakterer sine instrumenter på.
Hvis tradisjonell melodikk, rytmikk og harmonikk er din greie, så skal du leite helt andre steder. Hvis du vil utfordre deg sjøl og få påfyll av noe du ikke har forventa deg, så har du kommet til rett adresse.
Nok en framifrå svenskeimport
Egil Kalman er allerede nevnt som en svenske vi mer enn gjerne kaller svorsk og vel så det etter hvert. Det samme gjelder definitivt også for cellisten, bassisten, komponisten og bandlederen Joel Ring. Han dukker opp i en rekke sammenhenger og sørger alltid for å sette sitt umiskjennelige særpreg og bumerke på musikken.
Med sin Neverending Sextet debuterte Ring & Co i 2021 med “Pouring Textures” og de forteller oss her at de er en kohort som er i stadig utvikling. Vi befinner oss i avant-garde jazzens mange grenseland og om musikken er skrevet eller fritt improvisert, så foregår det interessante og originale samtaler rund baut.
Med et svorsk lag bestående av Anton Jonsson og Tomas Sandström på trommer, Heida Karine Johannesdottir Mobeck på tuba, Karl Hjalmar Nyberg på tenorsaksofon og bassklarinett og Milton Öhrström på piano og harmonium, introduserer Ring oss for univers som er så totalt kompromissløse og unike at i alle fall mitt mottakerapparat stimuleres kraftig.
Motvind Records beviser nok en gang hvor enormt viktig og særegen villblomst de er.
Egil Kalman/Hans Hulbækmo «Unit of Time» Motvind Records/Subversive Vibrations Distribution
Håkon Thelin «Slåtter på kontrabass» Motvind Records/Subversive Vibrations Distribution
Helga & Tanja «Klangkorpus» Motvind Records/Subversive Vibrations Distribution
Joel and the Neverending Sextet «Marbled» Motvind Records/Subversive Vibrations Distribution